Belysning för film

För att en bild ska kunna registreras på ett minneskort eller en filmremsa måste det finnas ljus. För att bilden över huvudtaget ska bli bra måste det finnas betydligt mer ljus än vad tillverkarna anger på sina kameror. Det måste även finnas rätt sorts ljus - så det gäller även att välja rätt lampor. Kom alltid ihåg: inget ljus - ingen bild.

Lamporna

Det finns många olika slags lampor, allt från små lampor som monteras fram på videokameran till stora professionella lampor för studiobruk. De brukar delas upp i följande grupper:

Fotolampa (photoflood)

En fotolampa är en specialgjord glödlampa för foto- och filminspelning inomhus med effekter från cirka 200 till 500 W. Fotolampan drivs egentligen med högre spänningen än vad den är gjord för, vilket ger ett vitare ljus. Detta förkortar därmed livslängden avsevärt och dessa lampor räcker vanligen mellan 3 timmar (lamptypen Photolita med 3 400 K färgtemperatur) och 100 timmar (med lampantypen Philis Argaphoto 3 200 K). Fördelen med denna lampa är att den är lätt, billig och enkel att använda.

Halogenlampa (halogen lamp)

Denna lampa ger ett koncentrerat sken som kan riktas eller spridas över ett större område. Effekten kan variera från 500 till 1 000 W. Halogenlampor kräver ofta fläktkylning på grund av hettan och är dessutom väldigt känsliga för mekanisk påverkan när de är påslagna. Färgetemperaturen ligger omkring 3 200 K, och är egentligen en utveckling av glödlampan. De är nämligen glödlampor som fyllts med gas som gör att glödtråden kan brinna med högre temperatur utan att gå av, vilket ger ett starkare och vitare ljus.

Readhead-lampa
Foto: Peter Dahlgren
Här ses en redhead, en vanligt förekommande halogenlampa vid filmproduktion. Effekten är 800 watt. Eftersom färgtemperaturen är 3 200 K (rött glödljus) måste speciella dagsljusfilter sättas på lampan för att ljuset ska bli ett blåare utomhusljus på 5 600 K.

HMI-lampa (HMI)

Hydrargyrum medium-arc iodides, eller kort och gott HMI, är en lampa för utomhusbruk i dagsljusbelysning med färgtemperatur på 5 600 K. HMI-lampan ger ett mycket stark ljus även vid låg effekt men är dessutom ganska dyra, varför de brukar användas vid större filminspelningar.

Mjukljus (soft light)

Mjukljus är en väldigt stor lampa (halogen- eller HMI-lampa) som skapar ett mycket mjukt ljus genom att ljuset reflekteras i lamplådans "botten". Ger en tämligen skuggfri belysning.

Spotlight (spot)

Strålkastare med effekt från 100 W till 20 000 W glödljus (och ungefär lika mycket i HMI), vilket är det viktigaste ljuskällan för direktriktat ljus. Spotlighten har en fresnel-lins (lins med cirkulära ringar som koncentrerar eller sprider ljuset) som är fokuserbar genom att lampan eller reflektorn kan flyttas fram eller bakåt.

Flaps

Flaps (kallas också logdörrar eller barn doors) är metallskärmar som sätts på lamparmaturen. Dessa används för att man ska kunna styra ljusets spridning och riktning. Det finns även koner av metall som används för att avgränsa ljusstrålen.

Lampor i en låda
Foto: Peter Dahlgren
För att frakta de ömtåliga lamporna förvaras de i stöttåliga lådor. Just de här lådorna innehåller tre redheads-lampor, stativ, reflexparaply och diverse filter.

Mängden ljus

Mängden ljus, det vill säga ljusstyrkan, mäts i lux och detta är viktigt för en bra bildkvalitet. Rent tekniskt är en lux en lumen per kvadratmeter. Lux-värdet kan mätas med hjälp av ljusmätare som också talar om bländarvärdet, men det är ingenting som är direkt vanligt vid videoproduktion. Vid filmproduktion är det däremot en förutsättning. Det räcker med att känna till nedanstående tabell. En tumregel är att bilden blir "bra" vid minst 900 lux. Då minskar framför allt bildbruset, det vill säga "grynigheten".

Skolor, kontor och liknande lokaler ska som lagstiftat ha en ljusmängd på minst 300 lux. Det innebär att man får en väldigt grynig och kornig bild om man filmar i exempelvis ett vanligt skolklassrum.

Ljuskälla Ljusstyrka
Klar himmel mitt på dagen i solsken 100 000 lux
Klar himmel kl. 10 65 000 lux
Klar himmel kl. 15 35 000 lux
Molnig himmel, kl 10 25 000 lux
Fönster, eftermiddag 3 500 lux
Molnig himmel, timme efter solnuppgång 2 000 lux
Två 100 W-lampor på 2-3 m avstånd 1 400-1 600 lux
Klar himmel, timme innan solnedgång 1 000 lux
Disk i varuhus 500-700 lux
Kontor eller liknande 400-500 lux
Gatubelysning 150-200 lux
Stearinljus, 20 cm avstånd 10 lux

Lampornas effekt

När man handskas med lampor är det mycket viktigt att känna till deras effekt. Det kan annars vara lätt hänt att man pluggar in 4 000 watt extra i väggutaget än vad säkringen klarar av, och därmed mörklägger hela lokalen.

Med formeln P = U x I kan man emellertid enkelt räkna ut effekten som belastas på ett uttag. P är effekten i watt, U är spänningen i volt och I är strömstyrkan i ampere. Normalt är det 240 volts spänning som gäller, men så kallade 3-fas uttag på 380 volt är vanliga på industrier. Utgå dock alltid från 240 volt om du inte vet något annat! Säkringen i bostäder och kontor är vanligtvis på 10 ampere.

Med dessa uppgifter kan vi nu räkna ut den maximala effekt vi kan belasta ett rums alla uttag. Låt säga att vi har tre 650 W-lampor och befinner oss i en lokal med 10 A säkring och 240 V spänning. Det blir med andra ord 10 x 240 = 2 400. Vi kan därmed ansluta tre stycken 650 W-lampor (2 400 / 650 = 3,6).

Observera! Det finns alltid en säkring per rum i en lokal - inte en säkring per uttag! Du kan därför inte belasta varje uttag med 2 400 W, utan måste fördela dessa på det sammanlagda antalet uttag i rummet. På all elektrisk utrustning, såsom lampor, står angivet hur mycket de belastar elnätet.

Säkerhet

Lampor kan vara väldigt farliga om de handskas med på fel sätt. I värsta fall kan de explodera och börja brinna, men det kan förhindras genom dessa försiktighetsåtgärder.

  • Överbelasta inte elnätet.
  • Släck belysningen innan du byter lampa. Titta inte mot lampan när du tänder (lampor med fel kan explodera).
  • Släck lamporna när de inte används eller innan de flyttas. Lamporna blir mycket heta och kan explodera av kraftiga stötar.
  • Använd handskar när du justerar flapsen, det starka ljuset gör dem mycket varma.
  • Använd handskar när du byter lampa på halogenlampor, de är känsliga för fukt såsom handsvett.
  • Rulla ihop lampsladdarna eller tejpa fast dem mot golvet så att ingen snubblar över dem.
  • Använd alltid jordfelsbrytare om det finns tillgängligt.
  • Låt lamporna kallna innan de packas ned - det ökar livslängden.
  • Prata alltid med en elektriker om du är osäker.

Sätt betyg

23

8 kommentarer

  1. Magnus Karlsson
    Tänk på att urladningslampor (HMI) drar mer ström än man tror.

    En HMI lampa på 1,2kw drar oftast mer. Det beror på ballasten som man har till lampan. På ballasten står det ett sinusvärde som
    visar hur mycket mer ballasten drar.
  2. M
    Vart köper man dessa lampor?
  3. Mats
    Här är några länkar var man kan köpa ljus.
    http://www.sfl.se/
    http://www.madeco.se/
    http://www.scandinavianphoto.se/
    http://www.cyberphoto.se/
    Om man är stockholmare bör man vända sig till Lindqvist Radio och Tv i Aspudden. Dom kan ta in det mesta (om dom inte redan har det i affären) och dom är otroligt hjälpsamma och kunniga!
    http://www.lrtv.se
  4. david
    Detta var mer information än vi lärt oss på filmlinjen på en högskola i västsverige... :p
  5. Simon
    Verkar vara en okunnig person som satt upp laman på första bilden... sladden ska aldrig vara uppåt, risk för att den smälter!!!
  6. John Lohman
    Skulle vara intressant att få den här sidan uppdaterad med bl.a. tips på aktuell lämplig ljusutrustning, gärna i relation till filmning med systemkamera.
  7. Sune Sandberg
    Det verkar som om denna sida inte uppdaterats på länge. Idag är det LED belysning som används mest för video-filmning och allt fler stillbildsfotografer väljer mjukljus av LED typ eftersom det blir bra effekt med små lampor som är batteridrivna och inte särskilt dyra. En 100W LED med i periferin placerades LEDs väger 4-5 kg och behöver ingen stor softbox. Motsvarar mjukljus från 1000W halogen med stor klumpig softbox.
    Säljs av Rajala.

Skriv kommentar