Gå till innehåll

Kort test 1 & 2


bouveng

Recommended Posts

Våra experiment med att filma genom Nikon 85mm f/1.4 optik fortsätter. Denna gången la vi musik till det och dedikerade låten till vår gode vän som befinner sig i New York. Det var ett test, som i slutändan blev en tvivelaktigt sexuell liten snutt. Jag vill bara dela med mig av våra tester med 35mm-substitut.

 

DV-kamera: Canon XL1s

35mm-kamera: Nikon F4E

Optik: Nikkor 85mm f/1.4 samt Nikkor 50mm f/1.4

Format: 16:9

Exp: 1/50sek, progressivt.

Ljus: TotaLight 500w

*klippte bort Efterarb: Färgkorrigering, då vi inte hade gjort någon korr.*

 

Här finns en framegrab på vad DVkameran fångar upp exakt:

 

http://cdy.org/~guppy/35mm/frame.png

 

Här finns filmklippet, komprimerat till 512kb/s:

 

http://cdy.org/~guppy/35mm/latenight.wmv

 

Ta inte detta för seriöst, det är en test, som råkade bli lite trevlig och skojjig.

 

mvh

 

/Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, helt lysande!!! =) Det var _riktig_ underhållning, för att inte säga nästan helt konstnärligt. :)

 

En fråga bara: det skarpa ser lite suddigt ut, beror det bara på den här filen, eller är det svårt att få det knivskarpt med objektivet?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Fredrik]En fråga bara: det skarpa ser lite suddigt ut, beror det bara på den här filen, eller är det svårt att få det knivskarpt med objektivet?[/citat]

 

Det beror nog på 3 faktorer, dels är filen kompimerad, den okomprimerade filen känns skarpare, dels så är skärpedjupet kortare än 10cm med en vidöppen 85mm på f/1.4 samt så leker vi mycket med fokusen i kombinaton med att motivet rör sig en del. Vi har gjort en del tester och skarpare än så kan vi inte få det med den metoden vi använder och det är skarpt nog för de ändamål vi avser. På en TV ser det ännu bättre ut.

 

=)

 

/Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Opus]Jävligt schysst måste jag säga, snyggt och ja härlig kille liksom. Det är ju bara en test, men vore grymt roligt att se en "riktig" film filmat såhär.. ser framemot det..[/citat]

 

Tack, ja vi är nöjda. Det kommer eventuellt en kortfilm till nästa sommar som är uteslutande filmad på detta vis. Innan dess kommer det säkert andra tester.

 

/Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, en spegel i vinkel. Det borde borde jag begripit. Nåja om det går att vända så spelar det ju ingen roll. Det se attans fränt ut och grabbarna ser ju ut som popstjärnor. Personligen tyckte jag en del stycken blev lite väl oskarpa, men det var kanske det som var meningen i testet. Faktiskt; Filmen ser ju helt felfri ut. Kommer göra byggbeskrivning också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, att vända bilden rätt i postproduktionen är inga problem. Att det är suddigt på sina ställen är för att vi rör oss mycket i skärpeledet för att se hur reslutatet blev. Att jag och min kompis ser ut som popstjärnor tar jag som en komplimang. Vi kommer att dokumentera vårat bygge detaljerat.

 

/J

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=bouveng] Att jag och min kompis ser ut som popstjärnor tar jag som en komplimang. Vi kommer att dokumentera vårat bygge detaljerat.

 

/J[/citat]

 

Ja det var meningen som en komplimang. Kommer ni delge byggbeskrivningen här på forumet? Det var en annan tråd här som använde mattskivor men jag gillade iden med spegel bättre. Jag förstod inte modellbetäckningarna ni nämt men har jag fattat det rikigt att ni slaktat en systemkamera och monterat videokameran i sökaren (i princip)?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=bouveng]Vi kommer att dokumentera vårat bygge detaljerat.[/citat]

 

"Vi kommer dokumentera vårat bygge", innebär mest för egen del, så att man kan återskapa fler adaptrar. Eventuellt kommer vi kanske posta en bild på den färdiga grunkan, men några ritningar kommer vi nog inte delge.

 

[citat=gorse]Det var en annan tråd här som använde mattskivor men jag gillade iden med spegel bättre.[/citat]

 

Alla adaptrar för att konvertera 35mm.optik till DVkameror använder mattskivor, oavsätt hur du gör, det går inte att lösa optiskt. Vet inte vad det är för ide med spelel du menar, men oavsätt så fungerar det inte-

 

[citat=gorse]men har jag fattat det rikigt att ni slaktat en systemkamera och monterat videokameran i sökaren (i princip)?[/citat]

 

Något åt det hållet, i princip.

 

/J

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tobbger]Det ser ju ut som riktig film! :)[/citat]

 

Det är precis det som är meningen och det vi efterstävar.

 

[citat=Tobbger]Är det dyrt att fixa 35-adaptrar och objektiv?[/citat]

 

Du kan bygga en egen adapter på 2 timmar för 100kr, eller lägga ner 1 månad och spendera 2000kr. Det som kostar är 35mm-optiken, ju ljusstarkare ju dyrare, jag har en del optik hemma eftersom jag har fotat massor med 35mm-stillbild.

 

Sök i forumet, det finns fler som håller på med liknande adaptrar.

 

/J

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...