Gå till innehåll

Premier till AE och tillbaka!!


Phil Madison

Recommended Posts

Nu vill jag lösa detta en gång för alla!!

 

När man kollar runt på trådar så är det alltid så otydligt med alla förklaringar m.m. om hur man gör för att redigera en grej i Premier pro, föra över det man vill göra effekter på till AE (kanske bara ett enstaka klipp?), göra det du vill där och sedan ta tillbaka det till premier och klippa färdigt din film.

 

Då är alltså frågan om någon snäll vettig person kan skriva lite mer exakt vad man trycker på m.m. för att lösa allt detta och få ett bra slutresultat (så inte de klippen man har haft i AE har sämre kvalité).

 

Det tycks vara många som hela tiden frågar om dett men snälla ge en mer ingående förklaring någon!!

 

TACK!! // Phil

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är problemet? :)

 

Under förutsättning att det handlar om DV:

 

Klipp filmen i Premiere Pro.

 

Öppna Premiere Pro-projektet i AE.

 

Fixa dina effekter.

 

Rendera ut enstaka klipp eller hela filmen ur AE.

 

Importera klippet du renderat ut ur AE i Premiere Pro. Färdigt!

 

En förutsättning för att det skall fungera är att man arbetar med produktionscodecs (DV eller okomprimerat) och vet vilken videostandard som är aktuell i den del av världen man lever i (här i Sverige är det 720x576 PAL 25fps som gäller).

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det stora problemet är väl tyvärr överföringen från AE till Premiere då enda metoden är att som tidigare nämnt rendera ut filmen till en .avi-fil. Eftersom man inte vill ha kvalitetsförlust så vill man ju helst rendera ut den okomprimerat, eller lossless i alla fall, vilket ju innebär att filen blir gigantiskt stor, så man behöver mycket, mycket hårddisk. Ett alternativ kan ju vara DV-codecen, men då kommer väl viss förlust att uppstå, tror jag i alla fall, men den torde vara ganska omärkbar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf]Ja, det stora problemet är väl tyvärr överföringen från AE till Premiere då enda metoden är att som tidigare nämnt rendera ut filmen till en .avi-fil. Eftersom man inte vill ha kvalitetsförlust så vill man ju helst rendera ut den okomprimerat, eller lossless i alla fall, vilket ju innebär att filen blir gigantiskt stor, så man behöver mycket, mycket hårddisk. Ett alternativ kan ju vara DV-codecen, men då kommer väl viss förlust att uppstå, tror jag i alla fall, men den torde vara ganska omärkbar.[/citat]

 

Tror nog att poängen är att man inte renderar ut projektet, utan tar projektet som det är, utan att ha slagit samman klipp i rendering osv. Då det sättet kan man arbeta med klippen var för sig i AE.

 

Sen har jag inte arbetat med den kombon, men det brukar vara en av fördelarna som dras upp med att arbeta med Premiere och AE, att de ska vara kompatibla med varandra. Lite skumt om det inte funkar. Finns dock ett tips nånstans här i trakten om att man kanske behöver installera om prorammen enligt särskilda instruktioner som föjler med när man köpt dem.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf]Ja, det stora problemet är väl tyvärr överföringen från AE till Premiere då enda metoden är att som tidigare nämnt rendera ut filmen till en .avi-fil. Eftersom man inte vill ha kvalitetsförlust så vill man ju helst rendera ut den okomprimerat, eller lossless i alla fall, vilket ju innebär att filen blir gigantiskt stor, så man behöver mycket, mycket hårddisk. Ett alternativ kan ju vara DV-codecen, men då kommer väl viss förlust att uppstå, tror jag i alla fall, men den torde vara ganska omärkbar.[/citat]

 

Rendera till .AVI är inte alls enda alternativet. Kolla rendersettings i AE igen. Där finns allt från Cineon 2K filer till QuickTime (enn lite starkare wrapper för postarbete med alla sina vettiga intermediate codecs som inte tar mycket plats). Video for Windows codecarna för uncompressed och lossless är IMHO totalt värdelösa i alla sammanhang.

 

Själv använder jag helst Animation, Sheer, Microcosm eller DNxHD beroende på vad jag gör.

 

Men filer måste renderas ut ur After Effects. Och det finns stora fördelar med att importera PPro projekten som dom är och inte bara enstaka klipp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kollat upp SheerVideo lite nu och det ser väldigt intressant ut. Såg att de håller på att utveckla en .avi version.

 

Jag kanske är ute och cyklar helt nu, men betyder det att man kommer att kunna använda SheerVideo codecen i t ex PPro på samma sätt som QT-versionen kan användas i AE? Redigeringscodec kanske är rätt benämning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...