Gå till innehåll

n00-bidrag; Kammarkörens första leende


Opus

Recommended Posts

http://it-gymnasiet.info/~andreas.ohman/kammarkor.wmv

 

Mitt bidrag, var med i samma festival som Wilhelm men fick inget pris. Antar att juryn inte gillar människor som försöker vara lite kreativa och experimentella utan föredrar filmer med dåliga skådisar och med klyschor uppradade på varandra.

 

TEMA: "Det blir värre framåt natten..."

 

Saker: Rakhyvel, Rågbröd, Boll

 

Platser: Blomrabatt, Tak, Trappa

 

OBS: Ljudet är väldigt dåligt. Det är svårt på 24 timmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant idé, verkligen! Snyggt och bitvis träffsäkert, bra dialog. Riktigt kul ett par gånger, framförallt rakhyveln under hinken och det mögliga brödet som Rysslands arbetarklass.. :)

 

Men.. det finns ett men. Och det är att det stannar där. Det största problemet är att jag inte blir berörd. Det ankommer mig liksom inte, det gör varken till eller från. Förstår du hur jag menar? Svårt att säga vad det beror på, men jag kan inte känna igen mig i karaktärerna, och det blir en aning för mycket prat. Det är ju när hans (regissörens) åsikter verkligen visualiseras som det är kul att titta. Okej, det är en 24-timmarsproduktion, och med tanke på det är det naturligtvis skickligt gjort. Men det känns som det saknas en själ?

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för kritiken. det är nog helt sant det du säger. största problemet för oss var att 8 min verkligen inte räckte till för det vi ville berätta. de mindre "rappa" scenerna som kanske berätta mer om karaktärerna och utvecklingen mellan regissören och skådespelaren fick lämna plats åt det komiska o förklarande.

 

Men vi ska redigera ihop en extended version på ca 15 min som förhoppningsvis kommer att få dig att känna mer istället för att bara skratta

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Jag laddade ner filmen och gick på lunch innan jag tittade på den. När jag kom tillbaka hade någon satt på thailändsk internetradio, men satt datorn på "mute".

Så.. jag kommer tillbaka och startar filmen. Jag upptäcker mute-knappen och klickar av den. I samma stund som filmen, börjar även en thailändsk poplåt...

Jag tittar med spänning på den svartvita inledningen av filmen helt ovetandes om att det inte ska vara någon musik...

"Hmm, det är var ju väldigt intressant... väldigt annorlunda..", tänker jag och tittar vidare. Efter en stund kommer det även musik från filmen och jag börjar bli misstänksam..

 

Men om ni ska göra en längre film och vill vara lite "nyskapande" så kan jag rekomendera att lägga in thailändsk pop som inledningsmusik! :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillade den här skarpt. OK, lite keff ljud men dialogen var ju kanon. Trodde ett tag att han skulle bli så överpatetisk i sitt ordbajsande att han började använda pop-låtsscitat. Han började med " Det blir alltid värre framåt natten". Ett till sånt citat hade ju skjutit all hans trovärdighet i sank.

 

Men som sagt kanonkul. Schysst med bred film också. Kanske lite mycket kameraskak för att få dokumentärkänsla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack tack, sant att ljudet är rätt dåligt, men det är ju dokumentärfilm också :P. Sen det där citatet håller jag med om passar inte in och borde egentligen klippa bort det från dir.cutten men det var på det sättet vi fick in det till n00-temat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...