Gå till innehåll

avid xpress pro export till DVD


Technician

Recommended Posts

hej !

 

Hur exporterar man filmen bäst i Avid pro ??

jag vill exportera den i helst okomprimerad ,,men när jag

väljer .AVI format i 1:1 så klara den bara av 2gig sen stannar skiten ,,filmen är 40min lång

jag provade även i PNG frames ,,men det gick bara till 7400frames sen ballade den ur ,,bilden blev helt konstig.

hur exporterar jag den lättast till DVD ?

 

i premiere är det ju lätt ,,export to dvd ,,men avid ??

Länk till kommentar
Share on other sites

Filket filsystem är hårddisken formaterat i?

Har för mig att FAT bara klarar av filer som är mindre än ca 2GB och FAT32 bara 4GB.

NTFS är att rekommendera då filstorleken bara är begränsad av hårddiskens storlek.

Länk till kommentar
Share on other sites

Avid är framförallt ett QT baserat system och använder den gamla, förlegade Typ 1 AVI standarden. Den typen av AVI filer har en maxgräns på 2Gb oavsett vilket filsystem som används.

Avid verkar inte vara intresserade av att gå över till Typ 2 AVI som inte har någon storleksbegränsning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej en massa svar :)

 

jag provade först som ronnie sa ,QuickTime Reference file ,,sen tog jag in

filen i premiere allt gick fint ,,men tyvärr så tyckte jag bilden blev hel kasst efter omvandlingen i export to dvd. blev en del konstiga ränder på dvd:n ,,verka som den inte deinterlace ordentligt. provade även ta in filen i ett annat program å bränna till dvd men då fick jag samma problem samt problem med AR formatet blev inte rätt.

 

tills sista efter mycket prövningar med olika format å sånt ,,så beslutade jag

mig för att redigera om hela filmen i premiere istället ,,å vips så funkar allt som det ska ,,till halva tiden ,,förutom all tid som går åt till den super söliga renderingen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Vi har gjort på ett "roligt" sätt för att få avi från Avid, som säkert får Avid-gänget att skruva sig flera varv.

 

Vi har tillgång till dvcam-bandare vilket gör att in- och uppspelning blir relativt säkert.

 

1) Vi exporterar filmen från Avid till dvcam-band

2) Vi slår på gratisprogrammet Moviemaker

3) Vi kör tillbaka filmen från dvcam-bandet in i Moviemaker

4) Vi exporterar avi från Moviemaker, där det inte finns några storleksbegränsningar

5) Vipps kan vi använda datafilen på filmen i valfritt program, och slipper helt strul med Quicktime.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag vet inte om det här är det enklaste sättet men det är som jag lärt mig:

 

1. Exportera som QuickTime Reference, som Ronnie sa

2. Komprimera till mpeg2 i Sorenson Squeeze

3. Importera mpeg filerna och ljudet i DVD programet

 

Kvalitetsmässigt så ska det vara ett bra sätt, Sorenson Squeeze är också vad jag har hör ett snabbt program när det gäller komprimering.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=p-a]Jag vet inte om det här är det enklaste sättet men det är som jag lärt mig:

 

1. Exportera som QuickTime Reference, som Ronnie sa

2. Komprimera till mpeg2 i Sorenson Squeeze

3. Importera mpeg filerna och ljudet i DVD programet

 

Kvalitetsmässigt så ska det vara ett bra sätt, Sorenson Squeeze är också vad jag har hör ett snabbt program när det gäller komprimering.[/citat]

 

 

Ju, den ar detta jag ocksa bruckar gora, men jag tanker borja anvanda TMPEGnc ıstallet. JAg har hort att det ar mycket battre an Sorenson. Nagon har anvant TMPEGnc med Avid Qt referencefile?

 

Jag skulle huvudsaklıgen undvika att komprımerıng skulle ınte forsamra bıldqualitet omkring overexponerade omrade pa bılden

Nagon rekomendation :) ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...