Gå till innehåll

Partypoppers


Lukas

Recommended Posts

Hejsan alla!

Är det någon som vet ett sätt som man kan "utlösa" partypopper på via elektrisk väg,,, så att man kan bestäma det utan att behöva dra i ett snöre. Hoppas ni fattade.

 

tacksam för svar.

 

//LUKAS

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan nån beskriva hur en dragsmällare fungerar?

Jag ska försöka göra nån slags "squibs" på marken efter en person som blir beskjuten medan han springer. Nån annan vettig idé till detta får ni gärna föreslå!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det svåra med dragsmällare är ju att man fysiskt måste dra i dem, men vanliga smällare är det ingen konst att utlösa elektroniskt.

Jag skulle iallafall rekomendera vanliga smällare, om du vill spara tid och pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

seriekoppla två 9-volts batterier, dra en sladd till laddningen (smällaren) där en glödtråd är lindad runt stubinen. Funkar även med stålull / svinto.

Smällaren kommer förhoppningsvis att smälla inom 1 sekund om glödtråden sitter långt in på stubinen.

Använd gärna en strömbrytare också, så att man slipper pilla med sladdar när det är dags.

 

Det som händer är att det blir kortslutning i stålullen och den börjar glöda kraftigt eller tillochmed börja brinna vid tillfäller, lite bensin eller liknande kan påskynda effekten.

 

Skulle kunna göra ett kopplingsschema om det efterfrågas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kopplingschema skulle inte vara fel, jag är inte så bra på såna så om du skulle vilja göra ett så vore jag tacksam.

Själva kopplingen låter ju inte allt för kompliserad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Knyt fast snöret till smällaren i en R/C-bil, sätt fast smällaren så att den sitter riktigt stadigt. När personen kommer får någon brassa på med kontrollen och bilen drar i gång smällaren! :OO

 

Kanske inte... :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, fin lösning Tobbger :h

 

Man kanske bara kan fästa den där den ska sitta och knyta en bit längre snöre i den korta bit som sitter på smällaren och dra, lite enklare än en R/C-bil men, men var och en har sitt knep ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag knåpat ihop ett litet kopplingsschema, hoppas nån fattar, inte världens finaste kanske.

 

http://www.voodoofilm.org/forum/attachment.asp?postid=7884

 

1. Ett stycke smällare med stubin.

2. Ett stycke glödtråd, ifall man inte kan få tag på det går Svinto/stålull nästan lika bra, testa dig fram lite så att du får rätt mängd.

3. Två (2x) 9volts batterier av valfritt fabrikat.

4. Seriekoppla, betyder att spänningsvärdet fördubblas.

5. Optionellt en av/på knapp för enklara utlösning. Funkar fint med en vanlig sladdlampklapp, ca 19 kr på elbutik.

 

Innan man spelar in, så bör man ha testat ett antal gånger så att systemet funkar säkert. Var en tid sen jag utförde detta själv (ca 5 år sen) men det är så här jag minns det.

Lycka till!

bomb.gif

Länk till kommentar
Share on other sites

Fråga runt hos de ynge ungdomarna, de brukar ha en påse smällare liggande :)

Annars kan man säker köpa hos i den lokala hobby butiken

 

Det har kommit till min kännedom att svinto ej fungerar,

det ska vara riktigt stålull grovlek 000, man ska ta en tuss och göra den fluffig. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

[citat=Tobbger]Är det inte olagligt att hålla på med seriekoppling kring smällare utan utbildning?[/citat]

 

Det tror jag inte när det gäller 9 volt och små smällare. Bara man har åldern tror jag, men ta inte det för absoluta sanningen.

 

Jag har ett annat förslag om partypoppers; Förläng dragsnöret med mycket tunn nylonlina. Rigga partysmällaren och dra nylon som snubbeltråd. Gör många. Spring som tusan genom nylonsnöre-fällorna och det kommer att smälla runt fötterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det inte regnar Så Kan man faktiskt använda vanliga knäppsmällare som man köper på marknader och liknande... Funkar nog bra om det är mörkt.. Spring på dem eller kasta, är det för mesigt så skulle jag nog seriekoppla smällare vilket redan beskrivits riktigt smidigt här. Akta fingrarna bara ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle vilja säga att det här problemet går att lösa lättare med luft än med smällare, då smällare är förbjudna numer enligt svensk lag, det enda man får använda är fyrverkerier om man inte har licens.

 

Läs tråden om hur man gör "Compressed air squibs" Så får ni se.

 

FÖRSLAG:

Köp en blomspruta (Sån man pumpar upp trycket i) En lång slang typ tre-fyra meter. Gräv ner slangen i marken, gör hål i slangen där ni vill att smällarna ska komma, lägg lite papper över hålet sedan lös jord, pumpa upp ett högt tryck i tryckbehållaren. Tryck av och det kommer sprut jord ått alla håll och kanter. Mekaniska lösningar är desutom mycket säkrare än smällare.

 

Men men bara en tanke och har inte provat själv men det borde funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

[citat=jns]Nu har jag knåpat ihop ett litet kopplingsschema, hoppas nån fattar, inte världens finaste kanske.

 

http://www.voodoofilm.org/forum/attachment.asp?postid=7884

 

1. Ett stycke smällare med stubin.

2. Ett stycke glödtråd, ifall man inte kan få tag på det går Svinto/stålull nästan lika bra, testa dig fram lite så att du får rätt mängd.

3. Två (2x) 9volts batterier av valfritt fabrikat.

4. Seriekoppla, betyder att spänningsvärdet fördubblas.

5. Optionellt en av/på knapp för enklara utlösning. Funkar fint med en vanlig sladdlampklapp, ca 19 kr på elbutik.

 

Innan man spelar in, så bör man ha testat ett antal gånger så att systemet funkar säkert. Var en tid sen jag utförde detta själv (ca 5 år sen) men det är så här jag minns det.

Lycka till![/citat]

 

 

 

Funkar bättre om du sliter ut stubinen och kör in koppartråden i smällaren ist och använd dig av ett bilbatteri. Då smäller det på en gång. Men sen så äre sant att det inte säljs smällare nå mer och då kan det bli problem om man inte vet hur man tillverkar egna smällare men det tänker jag inte tala om och är absolut inget man ska ge sig in på om man inte vet vad man sysslar med för då kan det gå riktigt illa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...