Gå till innehåll

XM1 XM2


Anstalter

Recommended Posts

För att göra det enkelt för mig tänker jag citera http://www.camcorderinfo.com från deras recension av Gl-2:an (som är den amerikanska beteckningen av XM-2:an) (recensionen i sin helhet finns här: http://www.camcorderinfo.com/content/canon_gl2_camcorder_review.htm.

 

"Improvements over the GL1

Although I’ve covered these features earlier in the review, I felt it would be helpful to explain all the upgrades of the GL2 over the GL1. The CCD’s have more pixels, 410K in the GL2 per CCD versus 270K in GL1. The GL2’s most obvious improvement is in the digital still category. The camcorder can record 1.7 Mega Pixel stills to the SD card and transfer those stills to the computer via a USB slot, while the GL1 had no such option. The GL2 also includes an advances accessory show for attaching accessories such as a flash.

 

The GL2 adds some manual control over the GL1. The mechanical audio level dials on the side are an upgrade, plus the audio level meter on the side of the camcorder is also an addition over the GL1. The GL1 did not have the custom preset picture adjustments, of color gain, sharpness, phase and setup level, an upgrade I really like. The GL1 did not have the variable level zebra pattern option that the GL2 has or the custom preset key. The GL1 did not have the slow shutter speeds below 1/60th of a second, the gain control, or the clear scan options of the GL2.

 

The GL2 also includes many minor features that make the camcorder easier to use. With the GL2 you can turn on SMPTE color bars, turn off the automatic shut down, turn on a 16:9 viewfinder guide, burn the date and time permanently to the video, do analog to digital pass through, do interval recording, set the zoom speed, control an external DV device, and mark shots good or bad on the tape index."

Länk till kommentar
Share on other sites

Så, XM2 har ett fler manuela inställningar på ljud och bild än XM1:an.

XM2:an har också en Bättre CCD vilket ger en finare,klarare,fylligare & skarpare bild om jag förståt det rätt.

Det lutar altså åt en XM2 fast en e ganska mycket dyrare...

hmm

 

I sverige kan man få den för 23 000 kr men om man bästeller den från USA kan man få den för 14 000 kr. Men i USA har dom väl helt olika standader på både elen och videotekniken så som dom kör NTSC så det går antagligen inte att beställa från USA väl??

 

E det nån som vet hur snabbt priserna går ner för jag kan vänta med köpa att ca 1 kanske en och en halv månad, har priserna hunnit går ner då???

Länk till kommentar
Share on other sites

Priserna lär inte gå ner förrän nästa generation kamera kommer, vilket inte lär bli i år.

 

Jag köpte min XM-2 från Tyskland. Då får man samma strömförsörjning och PAL precis som vi har här. Gav runt 19 000 för den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi köper kamera, vidvinkellins, ljudutrustning, + lite annat för ca 65.000 - 70.000:- nu. Hur har vi råd? Fyra heltidsanställda som delar på det, samt att vi tar det på avbetalning.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Garanti gäller men förmodligen får man skicka tillbaka kameran till landet där man köpt den. Inte helt säker på detta då man tycker att det inte borde vara så inom EU.

Tull betalas i landet där man köper varan inom EU, så det läggs inte på något när den kommer till Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...