Gå till innehåll

Satt och skrev när jag upptäckte..


Zhyron

Recommended Posts

.. att manuset jag håll på med innehöll en del som redan gjorts.

Jag hade en god vampyr, en religiös vampyrjägare, en som blivit ny vampyr, osv

 

Så jag tänkte, Hur mycket får man göra som redan gjorts?

Nu är jag lite rädd att alla ska tänka att filmen bara är sammansatt av andras filmer.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får väl göra som man vill. Personligen tycker jag dock vampyrtemat är söndertjatat och helt passe som genre, vilket är väldigt synd eftersom jag tyckte mycket om vampyrer och varulvar som tonåring. Men jag blir som regel bara besviken när jag ser en vampyr film.

 

Enligt min åsikt finns det två spår (tre föresten); Antingen kan man sin vampyrläxa och gör likadant som alla andra filmer, och faktiskt till och med anspelar på detta. Då blir det retro-film. Eller så är man nyskapande vilket är svårt i genren när det redan gjorts alla variationer på temat, och en och annan som inte ens passar in. Så, det finns en risk att det som du säger, man får en film som ser ut som ett hopkok av allt som redan finns. Utmaningen i så fall är att göra det bättre än alla andra filmer. Strandvaskaren är ett exempel på film där man inte gjort ett enda fel, men inte blev det bra inte.

 

Om jag skulle göra en vampyrfilm vilket jag gärna skulle vilja göra så skulle jag försöka hitta tillbaka till rötterna. Min bokhylla har Nosferatu, och 1932 års Dracula och de är tusan så ruskiga, och riktigt mästerliga. Ingen film har ens kommer i närheten i genialitet, och som en kommer i närheten av skräckstämning. Det var därför jag blev så glad när jag såg reklamen för VanHelsing och lika ledsen när jag väl såg filmen (skitfilm).

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om Van Helsing, den var ju verkligen ett hopkok av andra filmer. Trodde den skulle vara jättebra men blev bara besviken.

 

Men om en film skulle vara et hopkok av andra filmer skulle väl inte vara så farligt bara historien är riktigt bra och spännande?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Men om en film skulle vara et hopkok av andra filmer skulle väl inte vara så farligt bara historien är riktigt bra och spännande?[/citat] Jag tycker inte det gör ett dugg, om det görs riktigt bra. Men det finns en del scener som jag tror är bra svåra att stjäla i dag. När Max von Sydow driver ut onda andar i Exorcisten. När ALIEN-monstret bryter sig ut ur en besättningsmans bröstkorg. Dusch-scenen ur Psyko. När man börjar rycka minneskretsar ur HAL-datorn i 2001. DA-da-da-ta-ta-musiken ur Hajen.

Dessa scener har blivit dessa filmers varumärke och jag tror det är mycket svårt att stjäla dem till sina egna filmer på ett framgångsrikt sätt om man inte kan göra det till ett stilgrepp.

 

Det fanns en gång en film som jag inte minns namnet på, men det var säkert en ALIEN-kopia som enbart fanns på video. Hjälten var en tjej, miljön var en undervattensstation (som avgrunden, men innan den filmen), man hade massa svart-gul tejp överallt, det var mycket motljus ala cameron, ett mystiskt blötdjur åt upp en besättningsman i taget, filmen hade allt. Jag tyckte rätt mycket om filmen ändå, fast den faktiskt var bara sjit. Men någon mag-gropskittlare blev det aldrig fast det borde varit det. Nån som har en ide vilken film jag dillar om?

 

Till sist, lyssna inte för mycket på mitt gnäll för just nu tycker jag det känns som det mesta film som görs just nu är skit. Filmerna verkar inte räcka ända fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

En regissör som kan bidra med 2% nytt i en film skulle förmodligen känna sig mästerlig. För det mesta är det ju inget nytt alls, bara olika värderingar, tolkningar och sättet som man väljer att berätta historien på. Det görs väldigt, väldigt få, helt orginella filmer idag.

 

Jag vet inte om du planerar att sälja ditt manus till Warner Bros. eller om du ska göra filmen själv (?) . Ja tyck absolut att du ska sno ihop precis vad du vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spiraltrappan är väl den mest berömda rippen genom tiderna. Från Hitchcocks Psyco tror det är.. Fanken det kopieras ju så mycket att jag börjar glömma varifrån originalet kommer.

 

Jag gillade länken. Det var tusan vad lika bilderna är. TIll och med checkersrutorna är lika.

 

Föresten, omslagsbilden är rätt lik Maskinen i Metropolis.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse][citat=Zhyron]

Det fanns en gång en film som jag inte minns namnet på, men det var säkert en ALIEN-kopia som enbart fanns på video. Hjälten var en tjej, miljön var en undervattensstation (som avgrunden, men innan den filmen), man hade massa svart-gul tejp överallt, det var mycket motljus ala cameron, ett mystiskt blötdjur åt upp en besättningsman i taget, filmen hade allt. Jag tyckte rätt mycket om filmen ändå, fast den faktiskt var bara sjit. Men någon mag-gropskittlare blev det aldrig fast det borde varit det. Nån som har en ide vilken film jag dillar om?

 

fram.[/citat]

 

Jag tror det var en film som hette "Leviatan" som liknar din beskrivning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Sorry att jag återuppväcker en död tråd men jag hade fler tankar på detta ämne.

 

Tänk om nån vill göra en film med samma tema som en annan film?

Den andra filmen är då känd för just det temat, erm...t.ex Hajen.

Om man gör en film med hajar som dödar folk (har inte sett hajen så jag vet inte om den dödar men ni förstår vad jag menar)

 

Eller kanske en tv-serie med ett annorlunda tema som direkt kommer att kännas igen. Ungdomsserier finns det ju massor med men t.ex en serie om ungdomar som dödar demoner och liknande som i buffy. Den serien kommer ju direkt att bindas till buffy och analyseras till döds.

 

Vad tycker ni om det? Man borde väl få göra liknande utan påhopp eller?

Och så fort man gör något som gjorts i den andra filmen/serien så kommer folk att märka det direkt och hela helvete kan bryta loss.

 

Nån som vet om ett sådant fenomen som uppstått?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl bara att gå till närmaste filmuthyrare och kolla på hyllorna så märker man att det finns gott om filmer som är b-kopior på andra filmer. Jag minns inte ens vad de heter, med hajen på omslaget, kopior på alien, och diverse filmer som inte riktigt når fram till originalets genialitet. Är det inte en Haj, så har de klämt till med en bläckfisk, krokodil eller jag vet inte vad.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron].. att manuset jag håll på med innehöll en del som redan gjorts.

Jag hade en god vampyr, en religiös vampyrjägare, en som blivit ny vampyr, osv

 

Så jag tänkte, Hur mycket får man göra som redan gjorts?

Nu är jag lite rädd att alla ska tänka att filmen bara är sammansatt av andras filmer.

 

Vad tycker ni?[/citat]

 

Tjena när ja läste diit inlägg fick ja mig själv ett litet skratt eftersom ja har precis haft samma problem. Ja har skrivit manus till en svensk vampyrfilm, som ja har gjort på mitt sätt, en del tycker att den påminner om andra filmer en del tycker att den är ny va vet ja. Jag har i alla fall inte kopierat å försökt att göra de på mitt sätt. En sak ska du veta de spelar ingen roll hur man vrider å vänder på de, folk kommer alltid att vara analytiska enligt mig kan de vara lite avund på de som inte kan komma på film så de hackar på den som har skrivit filmen. Kolla gärna in min tråd Vampyrer i sverige. Döm själv va du tycker. Ett tips från mig till dig, att konkurera med usa är inge idé bry dig inte oom vad andra säger. adda mig på msn gizzmo_wizmaster@hotmail.com ifall du vill prata mer

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt är gjort och det finns inget nytt under solen! Därför är det så att man gör sina egna tolkningar och skriver på sitt eget sätt. Har inte läst igenom inläggen innan så jag uttalar mig fritt nu.

 

En dålig författare lånar och en bra författare stjäl... Tarantino är väl en av de största tjuvarna men ändå lyckas han skapa egna filmer som uppskattas. Så inspireras, stjäl och ha det bra...

 

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse][citat=Zhyron]Men om en film skulle vara et hopkok av andra filmer skulle väl inte vara så farligt bara historien är riktigt bra och spännande?[/citat] Jag tycker inte det gör ett dugg, om det görs riktigt bra. Men det finns en del scener som jag tror är bra svåra att stjäla i dag. När Max von Sydow driver ut onda andar i Exorcisten. När ALIEN-monstret bryter sig ut ur en besättningsmans bröstkorg. Dusch-scenen ur Psyko. När man börjar rycka minneskretsar ur HAL-datorn i 2001. DA-da-da-ta-ta-musiken ur Hajen.

Dessa scener har blivit dessa filmers varumärke och jag tror det är mycket svårt att stjäla dem till sina egna filmer på ett framgångsrikt sätt om man inte kan göra det till ett stilgrepp.

 

Det fanns en gång en film som jag inte minns namnet på, men det var säkert en ALIEN-kopia som enbart fanns på video. Hjälten var en tjej, miljön var en undervattensstation (som avgrunden, men innan den filmen), man hade massa svart-gul tejp överallt, det var mycket motljus ala cameron, ett mystiskt blötdjur åt upp en besättningsman i taget, filmen hade allt. Jag tyckte rätt mycket om filmen ändå, fast den faktiskt var bara sjit. Men någon mag-gropskittlare blev det aldrig fast det borde varit det. Nån som har en ide vilken film jag dillar om?

 

Till sist, lyssna inte för mycket på mitt gnäll för just nu tycker jag det känns som det mesta film som görs just nu är skit. Filmerna verkar inte räcka ända fram.[/citat]

 

 

Kan det vara Leviathan du tänker på? Med bla Peter Weller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...