Gå till innehåll

Värt att köpa PRO-band?


Wallin

Recommended Posts

Har tänkt beställa en Panasonic GS-400 och till den hörande DV-band av typen "Panasonic Pro" (de bästa, och därmed också dyraste). Nu är frågan, är det värt pengarna? Är skillnaderna så markanta? Kommer kameran utnyttja bandens kapacitet?

Länk till kommentar
Share on other sites

tja, kör själv en panasonic dvx-100 och med de billigaste banden (vilket är såvitt jag kunat finns sonys 8pack) jag kan få tag på. Det funkar fint och jag får aldrig några dropouts.

 

Det hänger nog dels på hur många gånger du tänker återanvända samma band och dels på hur viktiga grejer du skall filma.

 

Men testa med billiga band och se om du får problem. Får du inte det så kör hårt. Då får liksom ingen skillnad i kvalite med bättre band (mer än möjligtvis om då får hinkevis med dropouts, men det skall vi hoppas att du slipper). Testa billigt, det är mitt råd.

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kört några band med Panasonics billigaste och fått en del dropouts. Försäljare på Lindqvist Radio rekommenderade Pro-band och sa att den tål smutsiga huvuden bättre och har högre signalnivå(?). Har gått över till Fuji efter rekommendation från annat håll, och de har funkat bra, och är klart billigare än Panas proband. Klart att man kan få enstaka dropouts med dem oxå men inte alls ofta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick artefakter ("blockstörningar") med ett billigt sony band när vi skulle göra en kortfilm, grymt irriterande! Sprang genast och köpte pro band och filmade resten av filmen med det. Använder dock alltid billiga sony band till semesterfilm och allmän vardagsanvändning och har aldrig (förutom den gången) haft liknande problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läste på nån sida (kommer inte ihåg var) att man skall hålla sig till en och samma tillverkare av band, då olika tillverkare andvänder olika medel som gör att filmen glider så lätt som möjligt. Använder man då flera olika typer av band så kommer resultatet att bli lidande. Stämmer det? Någon som har hört något likande, för jag har bara sett det på ett ställe

Länk till kommentar
Share on other sites

LokalTV 4 kör MiniDV från FUJI och är det billigaste banden 40 kr inkl moms, trotts det är det oxå de bästa banden. TV 4 LokalTV kör minidv-banden i DV-CAMbandare, ganska coolt att de inte äns använder DVCAM band.

Glömde tillägga att de återanvänder banden oxå utan drop outs.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Haggan]Jag läste på nån sida (kommer inte ihåg var) att man skall hålla sig till en och samma tillverkare av band, då olika tillverkare andvänder olika medel som gör att filmen glider så lätt som möjligt. Använder man då flera olika typer av band så kommer resultatet att bli lidande. Stämmer det? Någon som har hört något likande, för jag har bara sett det på ett ställe[/citat]

Har också läst om detta, men på annat håll säger man att detta är en gammal grej då olika sörjmedel från banden blandades ihop i kameran, och det fick kameran att fastna. Det sägs att detta gäller inte längre med moderna band. Jag tror att det var någon av Sonys kasetter man fick inte använda i en Panasonic kamera - eller nåt sånt. Men som sagt det skall inte ha någon betydelse längre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...