Gå till innehåll

Vår Rullen 05


Stockholm

Recommended Posts

A little bit of that and a little bit of that.. inlägget kan verka provocerande varför jag raderade resten av det. frågor om mina uttalanden kan ställas i min privata meddelande-box.

 

__________________

En brottsling är alltid en brottsling och ska som en sådan behandlas. Alla ska stå lika inför lagen, oavsett kön, hudfärg, sexuell läggning, ideologi, makt eller rikedom. Lagen ska döma hårt men rättvist, för att statuera exempel och förebygga framtida lagöverträdelser.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wallin]A little bit of that and a little bit of that.. man hörde ju om hissreparatören som helt oprovocerat blev nedslagen efter att ha räddat några idioter som gått in dubbelt så många som hissen tillät. misshandeln motiverades med att han var rasist som lät dem vänta 20 minuter innan han kom till platsen. så man blir ju inte lite orolig[/citat]

 

Men snälla du inte ska du vara rädd för Botkyrka =) Bara för att en liten procent håller på och bråkar betyder det inte att det är en farlig plats. Liknande saker händer överallt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vårrullen filmfestival - Fittja 23 april 2005 - nyheter.

 

Årets jury är klar!

Den består av: Frida Hallgren skådespelerska i Så som i himmelen, Gellert

Tamas vars bok Lasermannen är en årets mest motsedda TV-dramer, Harald

Hamrell senast aktuell med Om Stig Petrés hemlighet på SVT, Fredrik von

Krusenstjerna som arbetar på en dokumentär om polska ambulansförare med

ett alternativt levebröd och Marianne Gray, inflytelserik dramachef på

Jarowskij.

 

”Jag började göra Super 8 filmer redan i elvaårsåldern. Filmerna blev

visserligen prisbelönta och visades även i TV, men att komma in i

branschen som professionell var en helt annan sak. Jag hade dock turen att

få arbeta som regi- och klippassistent i unga år till Bo Widerberg, vilket

gjorde att jag fick en fördjupad förståelse för relationen till

skådespelare och vikten av noggrannheten i klippningen. Kontakten mellan

den äldre generationen och den yngre var viktig för mig då – och jag är

hoppas att den kan vara betydelsefull även nu. Därför är jag med glädje

med i Vårrullen.” / Harald Hamrell

 

1 filmfestival, 2 tävlingar!

I år kommer 2 priser delas ut under Vårrullen.

 

Jarowskijs stipendium för unga filmare (1:a pris 10.000 kronor samt

mentorskap, 2:a pris 2.000 kronor, 3:e pris 1.000 kronor).

 

Vi sköter också årets stockholmsuttagning till

Novemberfestivalen(http://www.novemberfestivalen.nu). Novemberfestivalen

är en nationell filmfestival för unga där regionala bidrag väljs ut genom

regionala filmfestivaler. Regionsvinnarna åker till Trollhättan i november

2005 för att tävla i den stora festivalen.

 

Stockholmsuttagningen till Novemberfestivalen

Mellanvikt 17 - 21 år

Tungvikt 22 - 26 år

Längd: max 20 minuter (inklusive 20 sek svartruta)

DV-format.

Ej stimmad musik.

 

Jarowskijs stipendium.

Åldersgräns 15 – 22 år

Längd 2 – 10 minuter

DV-format

Ej stimmad musik.

Tema Döden, kan tolkas brett och personligt. Det kan vara allt ifrån

dödtråkigt till dödsallvarligt, och där emellan

 

Med vänlig hälsning från

alla oss som arbetar med Vårrullen filmfestival 2005.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var med och deltog förra året och det var en väldigt välorganiserad festival och medarbetarna var grymt trevliga. Tyvärr höll inte filmerna lika hög klass som själva festivalen, men det var ju också första året. Det blir nog bättre för varje år. Kul med en så etablerad jury tycker jag. Jag ska nog vara med i år med.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

For helvete Wallin, sen nar kan inte en polack ta sig igenom ett Botkyrkaomrade? Fan, har du inte vodka i blodet och bigos i magen som vi andra hardkokta ex. kommunistmonster?

 

INSERT FOTO:

Doph "Ivan" Lundgren ur Rocky 4 pa gymmet med grymma droger i sig...

 

:P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]Cannes?[/citat]

 

kul.. men allvarligt..

 

det är oroande att hela styrkan i amatörfilmandet är koncentrerad hos de unga. Inget fel i det men vad händer sen. A la det va kul så länge de´varade..

Vad ska vi (gamlingar över "fritids"åldern göra). Så som jag ser det så är risken stor att de ungdomar som verkligen har ögat för film eller är bra på skapa, tappar intresset efter 26 för just dessa "hinder"..

Det är knappast troligt att när amatörfilmaren kommer till 26 så byter han ut sin dvcam till 35mm o börjar göra filmer för Gbgs Filmfestival o Cannes.. sjukt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller som jag, fyrtio pluss och nyss upptäckt filmande? Vart skall jag ta vägen? Jag kan lova att jag lider av alla samma nybörjarplågor som ni andra, med den möjliga skillnaden att enbart av- och påknappen på kameran kan bli ett oöverstigligt problem, eller det mest triviala tekniska problem kan stjälpa stora lass. Men jag skull gärna också vilja vara med någonstans.

 

Fast, jag förstår lite vitsen med åldersgränsen; Hur skall man annars sortera ut proffsen? Inte så kul om en medelsålders filmveteran kommer till en festival och tar alla priserna. Då är det rätt rökt för nykomlingarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

njah, jag köper inte det där "ålder lika med bättre" grejen..

 

En medelålders amatörfilmare kan knappast göra en ungdomsfilm så att de unga i publiken tar den till sig. Jag har varit på filmfestivaler och kan gott säga att vissa filmer gjorda av 15-åringar har en oerhört annan vinkling på verkligheten än vad jag hade kommit på. Samma gäller för ex tjejfilmer då idén har kommit från en kille. helt upfuckad. Man bara ältar i gamla mansvinklar och hoppas på att tjejer tycker likadant.

 

ok, jag är med på tanken att stöva ihop 10 åringar och 40 åringar i samma tävlingsklass är idiotiskt. totalt.. men det borde inte innebära att gränsen går vid 26 och that´s it.. herregud, sätt ihop en senior-klass då ..

 

Idag klassar vi ålder. Det finns klasser för under 10, tonåringar och filmare 18-26.. vi klassar kunskap, tummen mitt i handen, filmklubbar och filmstudenter..

vi klassar genre. Anime, drama, konst, dokumentär osv..

 

Men dessvärre finns det ett tak för hela härligheten. Allt det där finns för ungdomar. Det verkar som vi är rädda att dra hela paletten. Vi är rädda att gamla gubbar kommer att ta över och bestämma, att unga filmare försvinner bland cigarrrökande, illaluktande kostymgubbar som står i grupper om sju i filmsalen och sneglar med avsky mot en finnig femtonåring med sin a la matrix kortfilm..

 

shit, det är inte så. Nånstans måste man erkänna att det finns en gemensam nämnare. amatörfilm. indiefilm. Okonventionella ideér. Frisk syn på livet.

 

Jag som är över "den magiska gränsen" har också något att berätta. Jag har mina drömmar och visioner som jag vill måla på film och ge liv åt. Jag kan binda ihop mina innersta visioner med mina års erfarenheter och skapa något som kan glädja, oroa, trösta, inspirera andra.

 

Är inte det meningen med alltihopa?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tja...

 

Grejen är väl den att staten, komuner och resurscentrum vill att vi ungdomar ska få chansen att synas och få fram våra åsikter. Vi ska helst göra filmer om våran situation och om hur vi ser på livet. låter kanske bra...

 

Men någonstans så blir det fel. Det blir som om ungdomar är något extremt speciellt som är så viktigt att ta hand om. Det blir något sorts VI och DOM och DOM måste ta hand om OSS osv. Ungdomar är inga sällsynta utrotningshotade djur som lever i en egen värld. Vi är alla människor, om än i olika stadier i livet. Och vi lever i samma värld. Som ung är du oftast nybörjare när det gäller att filma. Vad jag som ung nybörjare vill se är bra filmer som kan inspirera mig. Låt de mer erfarna genom sina filmer ge oss tips och inspiration.

 

Man tar förgivet att vi har det sämre, att det är mer synd om oss. Finns något nedvärderande i denna särbehandling. Precis som när Elverket vill att invandrare ska skriva om hur de har det. Om jag är invandrare, får inte jag skriva om något annat då? Låt alla få berätta sin egen historia, utan att bestämma vad den ska handla om!

 

Visst kan jag förstå poängen i att leta unga talanger. Jag tycker det är bra att det finns en åldergräns på novemberfilmfestivalen. Att de är uppdelat i olika åldersklasser. Chansen att få tävla mot jämnbördiga. Det gäller även vårrullen.

 

Men jag menar att alla ska ha lika chans att berätta och nå ut med sin egen historia. Oavsett ålder. Bara för att du är äldre betyder inte det att din historia är mindre intressant (oftast tvärtom). Jag vill slå ett slag för alla filmers lika värde :D

Länk till kommentar
Share on other sites

En av sakerna med Vårrullen är att öka intresset för just de "riktiga" förorterna, så att filmbranschen istället för att skapa miljöer och skådespelare som ska efterlikna verkligheten istället tar sig direkt till den.

 

Ska ta och posta det senaste skriva utskicket om Vårrullen. Har försökt skicka in det till voodoofilm så de kan lägga upp det på Nyhetssidan men inte fått någon respons.

Länk till kommentar
Share on other sites

VÅRRULLEN 2005 - 23 APRIL

En festival, två priser.

 

Vårrullen filmfestival 2004 blev en succé och slog publikrekord på Mångkulturellt Centrum i Fittja. 2005 kommer att bli året då rekord kommer att bli slaget tack vare er filmare och alla filmälskare och händelser. Amatörfilm Stockholm kommer i samarbete med manusförfattare och dramatiker hålla i Manusakuten, platsen där du kan lämna in ditt manus och boka en tid för feedback och diskussioner. I sitt samarbete med Jarowskij kan vårrullen dela ut ett unikt pris till festivalens vinnarfilm i form av mentorskap, tiotusen kronor och den bästa redigeringsutrustningen från Avid. Novemberfestivalen kommer även att finnas på plats för deras stockholmsuttagning. Så se till att skicka in dina filmer om du inte gjort det och glöm inte att boka in den 23 april i kalendern.

 

Vårrullen har en egen tävling för filmare mellan 15-22 år. Temat är döden och filmen ska vara mellan 2 till 10 minuter lång(+20 sekunder svartruta). Första pristagaren får ett mentorskap och ett stipendium på 10 000 kr från TV- och filmproduktionsbolaget Jarowskij samt redigeringsprogrammet Avid Xpress Pro HD. Andra pris är ett stipendium på 2 000 kr och tredje pris ett stipendium på 1 000 kr. Filmen ska vara i DV-format och vara vårrullen tillhanda senaste 5 april och vara poststämplad senaste 1 april.

 

Jury för Jarowskijs stipendium för unga lovande filmare

Marianne Gray (dramachef på Jarowskij).

Frida Hallgren (skådespelerska).

Harald Hamrell (Regissör).

Fredrik von Krusenstjerna (Regissör).

Gellert Tamas (Journalist, författare, dokumentärfilmare).

 

 

Vårrullen kommer också att hålla i stockholmsuttagning till Novemberfilmfestivalen. Vinnaren kommer sedan att få åka till Trollhättan för att delta i Novemberfestivalen och samtidigt se vad filmskapare runt om i landet producerat under de senaste åren. En kvalificerad jury bedömer deras alster för att slutligen utse årets bästa filmer. Festivalen är också en unik mötesplats för alla filmintresserade människor, där man byter idéer, erfarenheter och vädrar åsikter. Seminarier kring filmskapande hålls för både filmare och de som arbetar med unga människors filmskapande. Novemberfestivalen erbjuder också en Novemberfest med artister, mingel och buffé. Filmare mellan 17-26 kan skicka in sin film oberoende på tema.

 

Jury för Stockholmsuttagningen till Novemberfestivalen

Bitte Eskilsson (Svenska Filminstitutet)

Max S Lauritzen (Amatörfilm Stockholm)

David Göransson (Ung film).

Anders S Nilsson (Programledare, dokumentärfilmare).

 

 

ladda ner anmälningsblanketen

 

Vårrullen

Novemberfestivalen

Amatörfilm Stockholm

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...