Gå till innehåll

Stunt utrustning


warpz

Recommended Posts

Även om jag inte är stuntman eller ens varit nära en så funderade jag på det lite och föreslår följande..

 

Först och främst: STUNT ÄR FARLIGT. Det absolut viktigaste i alla stunt är att man övar väl och förebygger alla möjliga farliga moment.

Det finns olika sortens stunt: fighting (alla karatesparkar, slagsmål, tom örfilar, krokben osv), Falling (fall från fönster, broar, rörliga objekt, multifall mao fall i flera moment), Car stunts ( kraschar, krockar, rally osv), Pyro (smällar, fyrverkeri, bränder, brinnande människor osv), Position (att befinna sig på farliga platser som byggnadsväggar, rörliga lastbilsflak, tågtak osv.).. tror det var det mesta..

 

Oftast är stunts kombinationer av flera olika kategorier. Det viktiga är att när man konstruerar stunts, att man gör skillnad på vilka säkerhetsåtgärder som gäller för DE OLIKA DELARNA i stuntsen.

 

Jag beskriver en stunt som användes mycket i gamla western filmer. Stunten är att falla från andravånings balkong rakt på gatan på rygg. Scenen filmas oftast i tre steg: 1 kamera är på balkongen, följer hjälten/skurken från innifrån till balkongkanten (som brister) och mannen börjar falla.. 2. Kameran är nere på marken (nära marken) och följer mannens fall uppifrån ner (kamerans nederkant är underförstått marknivå) 3. Kameran är i manshöjd och filmar den skadade/döda mannen på gatan..

 

Och här är sättet man gör det på: i tagning 1 så har man förberett balkongkanten genom att såga spår i räcket så att även vid liten kraft faller den i bitar (stuntmannen känner nästan inte att räcket var där).. Om man däremot filmar manne bara FRAM TILL räcket så sågas den inte utan istället stödjer den utrusande stuntmannen vid tagningens slut. Farten är viktig att anteckna eftersom följande tagning binder ihop scenerna..

tagning 2 (marknivå) Här ska mannen alltså flyga hjälplöst från andra våning ner på marken. För att ingjuta tittarna att det verkligen är marknivå och att det inte finns tio madrasser nere ställs några extras runt nedslagsplatsen för referens. De skjuter och slåss som vanligt..

Stuntmannen faller på fyra - åtta lager kartonglådor. OBS! INTE BANANLÅDOR. Här används typ flyttlådor eller större lådor. Mellan lådorna lägger man lager av tyg. Antal lager bestäms av fallets höjd, hastighet och stuntmannens vikt. Man gräver alltså en grop som tar alla dessa lager lådor så att översta nivån är samma som marknivå. Över alltihopa rullar man en cover-tyg som är helt lik övrig mark runtomkring (detta endast om man ser marken tillfälligt innan nedslagningen, annars tydligt markerad tyg med ant. kors i mitten eller utmarkerade kanter)

tagning 3. Här är inget konstigt, man filmar skådespelaren (inte stuntmannen) som kan spela dödligt skadad som om precis skulle ha landat (i redigeringen klipper man de tre scener ihop i en följd så att allting stämmer) När skådespelaren dunkar i skallen eller överdelen i närbild så låt han hosta fram lite blod ur munnen (intygar tittarna att hoppet var autentiskt)..

Räkna med att det går åt lådor utav bara XXXX för innan själva filmtagningen ska stuntmannen och stunt coordinator gå genom alla möjliga hastigheter, utkastsvinklar och dylikt så att stuntmannen vet exakt att så backar jag, så faller jag och så här ska kroppen vinklas eller vridas. OBS! Vid fall-stunt ska stuntmannen alltid falla ryggen först, huvudet pressat framåt bringan, armana utsträckta och benen ihop (fallteknik kan man lära sig i kampsporter).

 

Detta ovanstående stunt exemplet användes mycket i filmens barndom. Idag används oftast luftfyllda madrasser som har hål i sidorna stora som nävar. Luften blåses in konstant och när stuntmannen störtar i madrassen skapas mjuk motstånd som fångar hastigheten väldigt snabbt men motarbetar inte fallet.

 

Nämnas kan också att stuntmannen har oftast en hel del skydd på sig. Till exempel vid fall stunts så har man ländryggsskydd (som en gördel runt nedre ryggen), whiplash-skydd (hudfärgat nackförstärkare, späns runt axlarna) och små armbågs och knäskydd (under kläderna)..

 

Jag rekomenderar att när du ska skriva in stunts i filmen, försök specifisera så bra som möjligt vad du vill åstadkomma och sen kontakta nån filmförening eller studio. Det finns oftast en stunt coordinator som kan ge bra tips och råd.

 

Hoppas det hjälpte lite, teoretiskt kan jag fundera mer på ämnet om du skriver vilken typ av stunts du är intresserad av. Lyssna inte blint på mig, som sagt jag utgår ifrån sunt förnuft och har inte sysslat med stunts tidigare..

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom o tänka på gamla fighting-filmer. De där med flygande karatekillar o "power"-slag då motståndaren flyger tio meter bakåt osv. Jag har själv funderat på hur man skulle kunna filma sånt och dessutom lura tittaren. Här är det jag har att föreslå:

 

Att flyga baklänges.

 

1. In i väggen. SCEN: Slagsmål. Ena killen gör en rundspark eller attackslag framåt och motståndaren flyger av träffen bakåt och krockar med väggen eller flyger rakt genom det.

Som oftast är, har stuntmannen en kabel fastsatt på ryggplattan, som vid aktivering drar stuntmannen bakåt mot väggen. Här är det några saker som måste stämma. Tajmingen träff/aktivering. För att stuntmannen ska flyga genom luften och inte släpas längs marken är det viktigt att stuntmanne hoppar upp vid träff. Oftast repeteras slaget-hoppet-aktiveringen in på det sättet att det passar rent goreografiskt in i slagsmålsscenen. Väggen då. Kraften från aktiveringen är ganska stark och stuntmannen har betydlig hastighet när han når väggen. En lösning på det är s k FakeWall mao väggtapet och inget annat. På en sektion av väggen finns det träram och endast spänd tapetgenom vilket stuntmannen flyger. Bakom tapetet ligger madrasser, kartonger el dylikt. Beroende på hur lång är flygsträckan och höjden anpassas även mängden madrasser. Även bassänger har använts då sträckan och höjden hade varit alltför stora att kunna fånga stuntmannen säkert. Hur fungerar det i praktik. Nåväl, först och främst ÖVNING.. Öva på ramla, hoppa, koreografi osv. Ramla teknik kan man öva på lokal kampsports-förening. Ryggplattor kan man ev låna från gym eller knåpa ihop själv. viktigt med axelstöd och öglan bak..

Vidare så krävs det en icke tänjbar lina (eller stark tjock snöre). Snöret fästs vid ryggplattan och andra ändan träds genom tapeten (här kan man för säkerhets skull spika några tunna plankor i kors bakom tapeten så att snöret inte flyttar på sig, men när stuntmannen flyger genom tapeten, de bryts av). Andra sidan läggs mattor och mjuka saker för att dämpa fallet. Vidare så kan man dra snöret genom ett block så att de som drar i snöret inte behöver vara bakom tapeten (och inte se något) utan bredvid scenen och därmed kunna följa tajmingen bättre) Igen, Öva Duktigt innan ni sätter tapeten på plats eller börja filma. OBS! Försök inte åstakomma 15 meters flygningar. Effekten uppnås direkt då man passerar vanlig falllängd. Sträckan som är sådär tre fyra meter ser i slow-mo jätteläckert ut. Lägg till en fläkt som låter kläder fladdra och du har en kanon matrix sekvens.. : )))

 

OBS! Texten ovan är för inspiration endast. Jag är inte expert på stunts så tänk sunt förnuft.. : )))

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.. jag igen

 

Tänkte vidare på det där med att falla långt bakåt. Förut så beskrev jag hur det är att flyga genom väggen. Tillägger att kameran byter vinkel exakt då stuntmannen träffar väggen. På det sättet ser man inte att väggen egentligen inte finns där. Man kan filma en närbild direkt efter mot en riktig vägg...

 

Men nu tänkte jag beskriva hur man kan filma flygande karatekille. I martial arts filmer hoppar man ofta upp i luften o kickar sådär tio ggr på huvudet av den andre innan man landar. Jahah, filmtrix tänker alla. Jovist men hur.

Jag kom på ett sätt då jag var med och kollade hur lokal trampolinförening övade i sporthallen. Man har en sele som fästs runt kroppen och vars linor löper upp till fästanordningen i taket. Tränaren i sin tur håller i linorna och drar de så att hopparen blir kvar i luften så länge som behövs. Häftigt.

För att använda den tekniken i film kommer in en annan stor uppfinning. nämligen Bluescreen..

För att bluescreen ska fungera krävs två tagningar. En tagning där aktivitet utförs framför en bluescreen och en med bakgrunden. Viktigt är att om man vrider eller ändrar kameravinkel/läget under tagningen måste samma sak även göras i den andra tagningen. Ljuset är också viktigt (man borde använda sig av ljusmätaren för att vitbalansera rätt).

Asså, säg att vi har två killar där den ena är skurken och den andra martial arts master a la mystic ninja.. :)

Hjälten spänns fasti selet och rörelsen går ut på att när han hoppar upp ska han sparka skurken i magen, sen i huvudet och slutligen när skurken faller framåt så landa på hans rygg..

Först sätter vi upp bluescreenen (finns massor av info på nätet hur man bygger en bluescreen. Linorna som håller hjälten binds in i blått tyg (samma som bluescreen). Belysning ska vara från bägge sidor så att linorna inte får skuggsida da den mörkare kan synas genom bluescreenen..

ÖVNING! Öva in höjden, koreografin noga så bägge vet hur tagningen genomförs. Meningen är inte att hjälten ska hoppa upp o dingla i luften utan ska mjukt få uppfart och smidigt landa.

TIPS.. Om man inte lyckas med ljussättningen (det ser väldigt tillgjort ut med två layer. Bakrundsljus går inte alls ihop med sporthallens gula ljus) så prova filma även bluescreen ute i naturen. Selen kan man kanske låna nånstans eller bygga själv (samma sak med ryggplatta osv). Ljussättningen blir säkert enklare plus att man kan dra nytta av ev vind, sol osv (OBS! Man måste fortfarande belysa snören så ingen skuggsida bildas)

 

Som ovan, vid färdig montage kan man dra ner tempot lägg till ljudeffekt och voila, another matrix clip.. :)

 

Kommentera gärna, jag kanske är helt ute o cyklar med mina ideer.. : ))

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst låter det kul.. :)

 

Här jag bor har vi turen att det finns en av Sveriges största trampolinföreningar. I våran sporthall finns alla linor o senor uppe i taket..

 

Kolla med skolors sporthallar eller fritidsgårdar.. De brukar ha romerska ringar, rep o sånt hängandes ..

 

ett annat sätt är att prova nån sportaffär som har linor, hakar o annat klätterutrustning. Försök få de med på ideén att låna ut grejor för filminspelning. De kan ha bra tips om hur man spänner på sig selen eller nåt..

 

En sak till som jag kom ihåg. När man vill spela bluescreen utomhus så har man oftast inget tak att hänga ifrån. Däremot finns det skyliftar (oftast monterade på släp eller lastbilar). Prata med någon som har en sån och har du tur så lånar de ut det..

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagts ovan så tarvar stunts en rejäl dos av träning och ledning under kunnigt folk. Jag har pysslat med kampsport i närmare 20 år, och faller gärna både högt och lågt och handlöst på träning och uppvisning, men steget är ändå långt till att göra de saker som pratas om här. Lär från de som kan!

 

Så tipset är att leta upp någon stuntkille/tjej som lär ut sitt jobb. Svenska Stuntgruppen (sverieges kanske mest kända stuntgäng - http://www.stuntgruppen.se) har utbildningar med (o)jämna mellanrum, hör med dom!

 

Alternativt så kanske stuntmakers (http://www.stuntmakers.com) kan hyra ut grejor, de har någon sorts uthyrningsverksamhet, men jag blir inte klar över om det är utrustningen med eller tillhörande stuntman som avses...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...