Gå till innehåll

Blir det mynningsflammor från pistoler?


pld

Recommended Posts

Ligger inne i lumpen just nu. Mynningsflammor är vad jag har upplevt ganska vanliga, inte så mycket vid halvautomat (pang), men desto mer vid helautomat (ratatatatatata).

 

Som jag har förstått det är det lite svårt att fånga dem på film däremot, det är lätt hänt att kameran tar en bild, stänger, mynningsflamma, öppnar, tar nästa bild då mynningsflamman brunnit ut. Men det går att åtgärda digitalt som i Livvakterna och Tredje Vågen.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att filma det så kan man fördhöja brinntiden.

Jag talade med en regissör för ett tag sen som berättade att han använde bla nån form av träpulven för att få snygga muzzelflares, men minns inte redigt exakt vad det bestog av.

Dessutom, om man ska filma sånt, så måste man anpassa flam-materialet efter scenen, vad som funkar fint i exempelvis solsken kan se rent röv ut i mörker, & vice verca.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen kan det också vara bra om man lägger på flamman efteråt att med jämna mellanrum inte ha någon alls och ibland göra den liten och avlång. Minigun-scenen i "Terminator 2" är alltid en inspirationskälla. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Det blir nästan aldrig någon flamma från pistoler/revolvrar, och den lilla som kan bli är oftast för kortvarig för att synas i dagsljus. Däremot kommer det en rökpuff som kan innehålla lite glödande krutfragment...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...