Gå till innehåll

Boktips för action intresserade


tomasz1985

Recommended Posts

Jag rekomenderar alla som är intresserade av action film eller film överhuvudtaget att läsa "The secrets of action screenwriting" av William Martell. Det är en bok rik med exempel från olika action filmer (bl.a från hans egna 17 producerade filmer) och täcker både struktur och innehåll och metoder för att arbeta fram idéer till action scener. Den är värdefull för såväl action intresserade som för folk som är intresserade av någon annan genre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den finns att beställa på William Martell´s sida men då måste man ha ett paypal konto har jag för mig. Här är adressen iaf:

http://www.scriptsecrets.net/products/book.htm#order

 

Sedan finns den på amazon.com för 18.66$.

 

 

Här är några kommentarer tagna från hans sida:

 

"SECRETS OF ACTION SCREENWRITING is the best book on the practical nuts-and-bolts mechanics of writing a screenplay I've ever read." - Ted Elliott, co-writer "The Mask Of Zorro", "Shrek" and "Pirates Of The Caribbean".

 

"William C. Martell knows the action genre inside out. Read and learn from an expert!" - Mark Verheiden, screenwriter, "Time Cop" and "The Mask", head writer on "Smallville".

 

"This book is dangerous. I feel threatened by it." -Roger Avary, Oscar winning screenwriter, "Pulp Fiction"

 

"Bill Martell is one of Hollywood's best action-adventure writers, with 17 produced films to his credit. His "little blue books" on the art of screenplay writing are legendary and "Secrets of Action Screenwriting" is the best." - Best selling novelist Dale Brown.

 

"My only complaint with SECRETS OF ACTION SCREENWRITING is that it wasn't around when I was starting out. The damned thing would have saved me years of trial and error!" - Ken Wheat, screenwriter, "Pitch Black" and "The Fly 2"

 

"There's an art to writing for guys like Chuck Norris -- thanks to Bill Martell's book, I was prepared." - Genia Shipman, screenwriter, "Walker: Sons of Thunder"

 

"Finally a screenwriting book written by a working professional screenwriter. Bill Martell really knows his stuff, showing you how to write a tight, fast screenplay." - John Hill, screenwriter, "Quigley Down Under"

 

"The King of the Action Screenplay finally shares his "tools" for successfully writing one of Hollywood's favorite genres. Martell is the master and this book is not only packed with info, it's a hell of a good read." -- The Hollywood Scriptwriter, Lou Grantt

 

"A wealth of choice ideas. This book is a great synopses of all the major factors to consider when writing action movies or even just action scenes. Worth every penny!" -- Screenwriter's Homepage, Nadine White

 

"William C. Martell is the Robert Towne of made for cable movies," (Washington Post reviewer) David Nuttycombe

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns sannerligen mycket litteratur om hur man skriver manus eller regisserar, men är inte det mesta av det skit egentligen. Ungenfär som en spådam som utnyttjar den "äkta" spåkonsten? Jag tvivlar starkt på att man blir en bättre manusförfattare av att läsa sånt. Däremot så får man drivkraft (även om ingen sitter bakom ratten) och en falsk känsla av säkerhet. Kan man verkligen läsa sig till talang?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan väl knappast läsa sig till talang däremot kan man genom böckerna lära sig dramaturgi och filmens berättarform. Det är nog få människor som föds med förmågan att strukturera ett manus rätt.

 

Kan själv rekommendera Syd Field, som jag tycker skriver riktigt bra böcker i ämnet. Måste kolla upp William Martell.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, okej. Tack.

 

Dessa böcker som ger tips på hur man ska skriva kväver ens fantasi och kreativitet eftersom att den oerfarna skrivaren eller nybörjaren tror att det som inte står med i boken är något man inte bör göra. Man begränsar sig, precis som när man går in för att skriva en genrer. Dessutom så tror jag mycket väl att böcker är lite överskattade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Författarna säger själva att deras böcker inte innehåller formler utan riktlinjer. Ett manus behöver struktur, varje manus har sin egen struktur. Ok om någon läser böckerna och säger att dem är överskattade men om du inte har läst dem hur kan du då tycka det? Jag lovar dig att böckerna täcker allt, du behöver inte oroa dig. De böcker jag har läst belyser det kreativa skrivandet och struktur och genre är ramar för just det kreativa. Jag orkar inte hålla ett helt föredrag här på forumet. Om du någon gång i framtiden skriver ett bra manus och blir en erkänd manusförfattare kommer du att vara bekant med struktur.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Här kommer jag som inte är super-insatt på manusfronten.

Men räcker det inte med talang och att man läser många, många manus?[/citat]

 

Jo det tror jag. Men det är ju enklast om man kan sätta namn på ting som twist, inciting incident mm. Böcker om hur man skriver manus har ofta många bra exempel ur filmmanus vilket är värdefullt. Jag tror att det är svårare att lära sig genom att bara läsa manus men det var ju så man gjorde innan böckerna kom för inte så länge sen. Jag tror ändå att man behöver kunna en del som du inte kan lära dig från att läsa manus. Böckerna ger en överblick över vilka element ett manus innehåller och vad du behöver kunna. Jag skulle då inte orka läsa manus och hitta på egna ord för saker och ting och inte se helheten. Det tål väl att jämnföras med att lära sig att spela gitarr utan att kunna ackord eller skalor och uppfinna dem själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...