Gå till innehåll

DVsp vs. DVcam


mafrolja

Recommended Posts

Hej!

 

Hur blir kvaliteten på ett miniDV-band om man filmar med en Sony Pd-150 med DVcam-inställning? Eftersom det spelas in med högre bandhastighet borde väl bildkvaliteten försämras? Diskuterade det med en vän idag som påstod att det inte var någon skillnad, men den lilla erfarenhet jag har så blir bilden blekare och mer utfrätt. Någon som vill reda ut det hela?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fel, fel, fel!

 

Spårbredden skiljer mellan dv lp, dv sp och dvcam. Det är ingen som helst skillnad på bilden som lagras, det är bara storleken på ettorna och nollorna som skiljer.

 

I gynnsamma normala inspelningar är bildkvaliten alltså exakt samma (med undantag av skillnaden i kamerorna).

 

Fördelen med tripp, trapp, trull på deta sättet är att dvcam fungerar bättre på bandredigering. Även i kameror fungerar den bättre vad det gäller utbytbarheten mellan olika enheter, spela in på en kamera och upp på en annan bandspelare fungerar bättre på dvcam. Det är mindre risk för dropout/blockbildning i dvcam tack vare större och tydligare ettor och nollor.

 

Det är sällsynt med dropout på mina två dv-kameror när jag kör den i dv sp, men visst händer det ibland. Speciellt i fuktigt klimat brukar de kunna muppa ur.

Min dvcam-kamera har jag aldrig fått dropout på ännu. Den går alltid klockrent och är den jag använder vid alla kritiska inspelningar numera. (Och jag kör den mestadels med vanliga Fuji dvc-kassetter à 39 kr).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack.

 

Men en pd-150 är ju anpassad för att filma med mini-DV och där är väl DV sp standard? DVcam används väl till ett annan typ av band?

 

Men man kan alltså lika gärna filma med DVCam på miniDV? Den enda skillnaden blir kortare inspelningstid på mitt DVsp?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte inställningsmöjligheterna på PD150, men om jag utgår från PDX10 så är det så här.

 

- Vanligt band märkt mini-dv kan användas för inspelning av antingen dvcam eller dv sp.

 

- Vanligt litet dv-band med varumärke dvcam, exempelvis från Sony kan användas för inspelning av dvcam eller dvsp. (Stoppas detta i en dv-kamera kan det även användas för inspelning av dv lp).

 

Sony anser i sin reklam att sina band med varumärke dvcam ger mindre kameraslitage etc än dv premium.

 

Speltiden blir 40 min i dvcam och 60 min i dv sp.

 

Skillnaden i bildkvalitet blir ingen (under förutsättning att det är fritt från dropout etc). Skillnaden i ljud är att dvcam har ljudfilerna helt synkade till bilden, vilket endast gör skillnad om du spelar in en konsert exempelvis.

 

Själv har jag kört ett antal Fuji resp Sony Premium i dvcamläge och inte haft en enda störning vad jag kunnat sett hittills. Men generellt fungerar ju Fujibanden mycket bra med Sonyutrustning.

 

Fördelen att spela i dv sp-läge med DP150 kan ju vara att du kan spela upp bandet på vilken dv-kamera som helst (förhoppningsvis). Alla spelar ju inte upp dvcam, även om de flesta Sony brukar göra det.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt! --> Plf66 ! Använder du DV CAM banden till din PD-150 så påstår dom att detta är ett säkrare system! Men kvaliten är den samma! I skolan använder vi endast Sony's DV CAM-band till våra PD-150/170. Men det funkar "lika bra" med andra band! Använde TDK-band (vanliga DV) till en musikvideo inspelning nu i helgen, på en PD-170. Fick inga dropout alls! (Använde DV CAM inspelnings formatet).

 

MVH/ Martin Lang

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=plf66]Fel, fel, fel!

 

Spårbredden skiljer mellan dv lp, dv sp och dvcam. Det är ingen som helst skillnad på bilden som lagras (...) Det är mindre risk för dropout/blockbildning[/citat]

Vet inte om "fel fel fel" var riktat till mig, men det var ju det jag skrev. Kanske var jag otydlig. Högre bandhastighet innebär i teorin att man har möjlighet att lagra mer information, inte att bilden skulle bli sämre som mafrolja trodde. I detta fallet, med DV vs DVCAM, innebär det dock bara att bilden blir stabilare, dvs med färre dropouts.

 

[citat=sluten_cell_nr13]Högre bandhastighet innebär att man kan lagra mer information, så logiken borde vara att bilden blir bättre. I detta fallet innebär det dock att bilden blir stabilare med färre drop-outs.[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag undrar om man kan ta in film från ett DVCAM-band med en mini-DV kamera? Eller funkar det bara med mini-dv band? Jag har en mini-dv kamera som jag försökte ta in film med från DVCAM-bandet, men då blev det bara störningar i bilden och det stod att jag skulle använda ett headcleaning-cassette. Har inget sånt än, men ska det fungera eller måste jag köra med en annan kamera?

 

/ BELLO

Länk till kommentar
Share on other sites

De flesta av sonys dv-kameror spelar dvcam utan problem. Men jag tror inte man får in ljudet som låst, men det är ofta ett mindre problem. Jag har tagit in några timmar dvcam med dv-kamera utan problems.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl bara att prova, inget farligt kan ju hända. Det är ju som att stoppa i ett DV-lp av misstag i dvcam-kameran. Inget knas händer, man får bara ingen användbar bild.

 

Det viktigaste är väl att använda det format som passar ens eget syfte bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jo, det är en JVC mini-dv kamera jag har. Som jag skrev tidigare så testade jag och bilden vart lite flimrig och sen stod det att jag skulle använda head-cleaning cassette. Det kanske är kamerans sätt att säga "error funkar inte" ;)

Jag kan nog låna en Sony som jag kan testa med.

 

/bello

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...