Gå till innehåll

min första "film"


drzero

Recommended Posts

[citat=woxaz]ja vad säger man? dåligt. Ser liksom inget kul eller något överhuvudtaget i den tyävrr[/citat]

 

Men hallå?

Grabben säger " detta är min första film"

 

Jag tycker man kan undvika att yttra sig om man bara ska kasta skit.

 

Istället för att skriva "Dåligt, ser inget roligt i detta" Kan man kanske skriva några små tipps så att personen kan utvecklas och rätta till missar.

Man förväntar sig väll ingen hoolywood film av en som gjort sin första?

Detta forum är till för att dela med sig och ta emot kunskaper. Inte att ta emot omogen kritik.

 

Rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt, utryckte mig klantigt. Ber om ursäkt. Tyckte inte den var så bra nog för att den var för kort. Fanns ingen riktig handling i den mer än att två duellanter stog och sköt på varandra. Du kunde ha tryckt in lite mer handling i den.

 

Sen i framtiden var inte rädd för att lägga ner tid på att skriva manus. Jag gjorde inte det i början och då gjorde jag inte heller bra film ;) Men har du ett manus kan du planera och göra en film mycket bättre. Eller om du tycker manus är tråkigt så kan du ju alltid rita upp en enkelt storyboard. Det jag menar är att planera. Eftersom den bara var gjord på 3 timmar allt som allt så kan jag tänka mig att den kanske inte låg så mycket planering bakom.

 

Men kör på du kommer nog garanterat gör bra filmer om du satsar på det :) Var inte rädd för att lägga upp det här sen igen, på grund av min dumma kommentar.

 

Hoppas inte någon skada är skedd. Kör på med filmandet ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket bra för att vara en debutfilm!

 

Här kommer några kommentarer från en annan nybörjare i branschen. Ta åt dig av det Du tycker stämmer och strunta i resten, jag är ingen guru så jag kan mycket väl ha helt fel i mycket av det jag skriver. (I så fall kommer säkert också en massa andra här på forumet att kommentera detta :-)

 

För det första tycker jag det är en kul idé att presentera personerna med stillbilder i början av filmen. Jag tror att det skulle kunna se ännu snyggare ut om alla tre ramarna låg på exakt samma ställe och det endast var bilden och texten som ändrades.

 

Första scenen skulle kunna börja med en sekunds långsam upptoning från svart istället för ett rakt klipp. Undvik också gärna att zooma så mycket under tagningarna. Spela istället in varje scen flera gånger, där skådespelarna gör sina handlingar på samma sätt men där kameravinkel och -brännvidd ändras mellan varje tagning.

 

Ett konkret tips är att använda stativ till kameran, det är oftast värt besväret. Detta är särskilt viktigt på långa brännvidder då skakningar annars blir mycket tydliga ("mycket zoom", = teleobjektiv om uttrycket tillåts...) Exempel på detta finns c:a 20 sekunder in i filmen.

 

Skottduellen upplever jag som mycket avancerad för att vara en debutfilm. Bra med både ljudeffekter och mynningsflammor till skotten! Hur har Du gjort för att få dit flammorna? Skylten "MAD DOG" som dyker upp hela tiden tycker jag dock att man kunde ta bort. Hunden har ju som sagt redan presenterats med bild och allt så den behöver ingen skylt.

 

I slutet när patronerna tagit slut så kastar personerna något mot varandra, men jag ser inte riktigt vad det är som kastas. Är det revolvrarna? Varför exploderar de i så fall? Kanske skulle man kunna visa vad det är som de ska kasta med hjälp av någon typ av närbild på det som de håller i handen? Explosionen är häftig men framför allt gillar jag det efterföljande klippet då pojken blir av med hatten. Snyggt!

 

Ett förslag för att få det att se ännu proffsigare ut är att inte använda komplicerade och överarbetade typsnitt till texterna. Vanlig traditionell vit text utan extra krusiduller tycker jag personligen är det som funkar allra bäst.

 

Det finns naturligtvis en hel del annat som man också skulle kunna utveckla i en film som denna. Viktigast kanske det är att ha ett bra manus med en tydlig grundläggande idé. Som det nu är förstår man exempelvis inte riktigt varför de två personerna måste duellera. Hundens roll är också något oklar. Men låt inte sådana petitesser nedslå Dig så här i inledningen av Din filmkarriär. Fortsätt istället att filma så kommer Du att utvecklas allt eftersom.

 

Stort tack för en intressant film!

 

Hälsningar,

 

T.R.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag lyckats med konststycket att se filmen. Den skulle nog komprimeras lite till tycker jag. Fick vänta minst fem minuter innan det blev nåt. I det stora hela håller jag nog med T.R. i det mesta förutom att jag tycker att man många gånger kan strunta i en hel del av texterna som ju ändå tar upp det mesta av en så kort film. Sedan har du tydligen intresse av att göra som dom "stora grabbarna" med effekter, närbilder och snabba klipp, men man vinner inga poäng om det inte finns en handling också, vilket väl är det viktigaste.

Men jag är helt övertygad om att du snart kommer med nånting mycket bättre. Kör hårt! Trägen vinner!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...