Gå till innehåll

Lata läsokunniga ungdomar?


gorse

Recommended Posts

Jag har ibland skojat lite här på forumet om att unga männsikor som växt upp med internet inte kan använda det. Nu är det vetenskapligt bevisat.

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200502/07/20050207131934_CS/20050207131934_CS.dbp.asp?122222222222222333333333333330022222222222222233333333333333&nolimit=true

 

 

Jag citerar lite från kommentarerna som för en gångs skull är läsvärda;

"De som växt upp med Internet verkar i mycket högre utsträckning _fråga_ andra på forum istället för att leta själva. När man frågar varför får man svaret "orka!".

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ligger nog en del i detta. Jacob Nielsen kan ibland framstå som lite

väl fundamentalistisk men han gör aldrig något dåligt! (jag undervisar i usability själv så jag vet lite om området i fråga)

 

Det som jag personligen tycker är det största problemet är SMS-svenskan.

Med detta menar jag att ungdomar ofta skriver e-mail, foruminlägg etc. på samma sätt som de skriver ett SMS.

 

Varför tycker jag då detta? Jo, när jag läser en text vill jag först skaffa

mig en en snabb överblick för att få svar på frågan: finns det något som

är intressant för mig i detta stycke text? Om texten i fråga är skriven

"ja förstår inte de här me hur man lägger in transitions eller va de heter i premiere" så tar det längre tid för mig att avkoda och då STRUNTAR jag i den!

 

Alltså, ungdomar: om ni vill ha era medmänniskors fulla uppmärksamhet: LÄR ER ATT UTTRYCKA ER VÄL PÅ SVENSKA!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...