Gå till innehåll

Hur ska jag kunna använda andra program


Laxenfokus

Recommended Posts

(jag har postat denna i en anna mapp men jag tror att det var fel mapp, sorry)

Jag har en DVD Sony 101e. När jag filmar med den och tar in filerna i datorn så blir det Mpeg filer, jag kan bara redigera filerna i programmet Image Mixer som kommer med kameran. När jag försöker redigera filmerna i Pinnacle eller movie maker så säger datorn att programmet har utfört en förbjuden åtgärd. Är det någon som vet hur jag ska kunna ändvända ett bättre program än Image mixer.

 

Tack på förhand

 

Per

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Laxenfokus]...Pinnacle eller movie maker så säger datorn att programmet har utfört en förbjuden åtgärd. Är det någon som vet hur jag ska kunna ändvända ett bättre program än Image mixer.[/citat]

Problemet är att det är Mpeg du försker att redigera. Mpeg är ett slutformat och inte är inte alls avsett för redigering. Redigering av Mpeg som sedan renderas ut till valfritt format, tex Mpeg för att visas på DVD gör att du tappar avsevärt i kvalitet efterssom den Mpeg du försöker redigera är komprimerad, och att lägga ytterligare kompression på den ger kvalitetsförlust. Inte bara teoretiskt utan även så att ögat ser det tydligt i dom flesta fall. Plus det du beskriver, att dom program man försöker redigera med får tuppjuck.

 

Hur det är med Pinnacle/Movie Maker vet jag inte, men till Premiere Pro finns det en plug-in som heter Mainconcept MPEG Pro som möjliggör editering av Mpeg-filer, men även den med viss kvalitetsförlust. Jag har den plugg:en själv och har provat.

 

Mitt förslag blir att helt enkelt byta kamera om du planerar att redigera det du filmar och satsa på en DV-kamera. Kameror som filmar på direkt på DVD-skivor är inget bra köp om man tänker redigera sina filmer.

 

Du kan iofs fånga filmen analogt från kamera in i dator vilket då kräver hårdvara, tex ytterligare en kamera eller en AV/DV-omvandlare. Här förlorar du också kvalitet men långt ifrån så mycket som du gör om du editerar Mpeg-filerna direkt i datorn.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=Laxenfokus]...Pinnacle eller movie maker så säger datorn att programmet har utfört en förbjuden åtgärd. Är det någon som vet hur jag ska kunna ändvända ett bättre program än Image mixer.[/citat]

Problemet är att det är Mpeg du försker att redigera. Mpeg är ett slutformat och inte är inte alls avsett för redigering. Redigering av Mpeg som sedan renderas ut till valfritt format, tex Mpeg för att visas på DVD gör att du tappar avsevärt i kvalitet efterssom den Mpeg du försöker redigera är komprimerad, och att lägga ytterligare kompression på den ger kvalitetsförlust. Inte bara teoretiskt utan även så att ögat ser det tydligt i dom flesta fall. Plus det du beskriver, att dom program man försöker redigera med får tuppjuck.

 

Hur det är med Pinnacle/Movie Maker vet jag inte, men till Premiere Pro finns det en plug-in som heter Mainconcept MPEG Pro som möjliggör editering av Mpeg-filer, men även den med viss kvalitetsförlust. Jag har den plugg:en själv och har provat.

 

Mitt förslag blir att helt enkelt byta kamera om du planerar att redigera det du filmar och satsa på en DV-kamera. Kameror som filmar på direkt på DVD-skivor är inget bra köp om man tänker redigera sina filmer.

 

Du kan iofs fånga filmen analogt från kamera in i dator vilket då kräver hårdvara, tex ytterligare en kamera eller en AV/DV-omvandlare. Här förlorar du också kvalitet men långt ifrån så mycket som du gör om du editerar Mpeg-filerna direkt i datorn.

 

/Roger[/citat]

 

Hej -Roger har rätt: man bör ha ett okomprimerat format innan redigeringen.

-Vi använder Magix Movie edit pro (E-version) och i den kan man välja att endast de partier som blivit förändrade skall komprimeras om vid konverteringen till dvd. (om man nu skulle ta in mpeg i programmet alltså) Har inte använt den funktionen mycket själv, så det är svårt att jämföra...

 

mvh/Hwagang

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...