Gå till innehåll

Att apple:a eller pc:a, det och mycket annat är frågan.


Xärcksäss

Recommended Posts

Såhär va dåva: Jag har beslutat mig från att gå från att enbart fantisera om att überseriöst syssla med film och få alla möjliga sorters prestigefyllda priser till att faktiskt überseriöst syssla med film och få alla möjliga sorters prestigefyllda priser... Så min fråga till den eller de stackare som i detta nu ångrar att det slösat bort ett musklick på att läsa min pretentiösa lilla bakgrundshistoria lyder som följer:

Vad är ett schysst nybörjarpaket för en snubbe som de facto har viss erfarenhet av filmande och inte är helt lost inom ämnet?

Apple eller PC?

Vilka program bör jag investera i?

Räcker det fullgot med USB och/eller firewire-överföring eller måste jag punga ut med cash för en sån där mackapär som för över data från DV-banden till datorn?

Om ja, vad behöver jag då mer för mackapärer?

Vilken kamera?

Var kan jag köpa alla inspelningsprylar jag behöver (lampor, stativ, ovan nämnda kamera, mickar och sånt jag eventuellt har glömt)?

 

Pengar är ett skitstort problem som ni inte behöver bry er om när ni svarar bara ni håller inom rimlighetens gränser och inte svänger er med belopp som man får ångest av.

Jag tror det var allt, grymt tacksam för svar (en tub mjukost utlovas till det mest tillfredsställande svaret, tipsa era vänner)

 

/Xärcksäss (ja det står ju till och med där uppe nånstans)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är ett schysst nybörjarpaket för en snubbe som de facto har viss erfarenhet av filmande och inte är helt lost inom ämnet?

Apple eller PC?

 

Tjoho, tänkte bara berätta att iMovie på mac är barnsligt enkelt. Men sen går ju gränsen ganska snabbt också. Men jag har gjort alla mina filmer med iMovie på min underbara, sötaste mac (som råkar vara sönder för tillfället, men det har inget med saken att göra *gråt*) men då rör det sig om en "enkla" sortens filmer. Inga superhäftiga effekter utan just klippa film ungefär. (liten underdrift kanske, men..) Investerar man i en mac så kan man ju därefter avancera sig vidare till t.ex. Final Cut som har betyyyydligt mer möjligheter, och större svårighetsgrad... Mina erfarenheter iaf.. PC redigering har jag bara testat en gång för flera år sedan, så jämförelsen är jag inte till mycket hjälp med..

 

Ang. överföring från kamera till dator så använder jag bara kamera+sladd+dator.

 

Lycka till med det stora livsvalet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Köp en Mac G5:a med 1 GB RAM och Final Cut (Express eller Pro efter börsens storlek). Sen är det bara att köra. Stabilt och klockrent. Glöm peze. Proffs kör och har alltid kört Mac. Hollywood vilar på Mac. Peze är för dom som konsumerar media - Mac är för dom som producerar media.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mjg]Köp en Mac G5:a med 1 GB RAM och Final Cut (Express eller Pro efter börsens storlek). Sen är det bara att köra. Stabilt och klockrent. Glöm peze. Proffs kör och har alltid kört Mac. Hollywood vilar på Mac. Peze är för dom som konsumerar media - Mac är för dom som producerar media.[/citat]

 

Mja mack e ju hyfsat för mindre filmproduktioner men skall man upp i de högre nivåerna får man allt ta å investera i en gullig liten Silicon Graphics burk.

De finns ingen hittills uppfunnen mack som klarar de renderingstider som krävs i dagens större Hollywood produktioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Till ett enkelt nybörjarpaket med hög prestanda till ett någorlunda pris skulle jag rekomendera sonys HDR-FX1E som kamera.. Glöm dv man får migrän av kvaliten utan filma i HD, HDV eller helst analog film ex 16mm(Men de tar hundra gånger längre tid)

Bra och enkla program att klippa i är Adobe premiere, Avid eller final cut.

Till efterbearbetning och komposition Funkar After efeckts eller Combustion otroligt bra för sina pris.

After efeckts är nog bäst efter som det är enklare att hitta tutorials på och är ett mer använt program.

Vill du göra digitala specialefekter kan jag varmt rekomentera Maya. Det finns billiga licenser att få tag på. Speciellt om man köper en äldre. Man kan även ladda ner en träningslicens gratis från Mayas hemsida.

Vilken dator du väljer har ingen större betydlese alla använder olika. det bästa är att använda olika så att man lär sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Xärcksäss]Som det ser ut nu så hade jag tänkt

1. En G5:a med final cut pro

2. En kamera till ett decent pris

 

Bara så att jag kan komma igång, men är det nåt mer som är livsnödvändigt?[/citat]

 

Det där lilla extra som gör att just dina filmer vinner alla möjliga priser är ganska viktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Jag vet inte vad du har för chanser att hyra och låna men belysning och ljudupptagning är ju ganska viktigt, men kanske inte i samma klass som en kamera :)[/citat]

 

Jo det kan ju onekligen behövas... ;) Ljudupptagningen tror jag att jag kan fixa men belysningen är det värre med, tips på allt uppskattas...

 

Tack för svaren förresten

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du så att säga "überseriöst" syssla med film så föreslår jag en bandare ist. för att föra över från kameran. Du kommer ju eventuellt inte ha ständig tillgång till kameran, exempelvis om den är hyrd, och dessutom så ska bandare tydligen ge bättre resultat.

 

 

EDIT: Dessutom föredrar jag PC framför Mac, riktiga möss har minst två knappar ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Valet mellan mac och PC är ju en sedan mycket länge debatterad fråga inom många områden, och jag personligen börjar misstänka att det inte handlar så mycket om vad de har att erbjuda för funktioner i grund och botten, utan mer personlig preferens.

 

Själv har jag alltid använt PC, och därför föll det sig naturligt att jag använde den plattformen även för video-redigering. Själv är jag fan av Adobe-produkter och använder Premiere, Photoshop, After Effects etc. Dessa program finns ju dock även till Mac (förutom möjligen Premiere, men då finns ju Final Cut Pro istället och de är väl ganska likvärdiga så vitt jag förstått).

 

Har du inga preferenser sedan innan så vågar inte jag råda dig att gå åt ena eller andra hållet. Att Hollywood vilar på Mac tror jag väl så mycket jag vill på i och för sig, det håller sig nog i mångt och mycket med dyrare utrustning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag ska förenkla vad jag tycker så säger jag såhär:

 

Tänker du nästa utetslutet syssla med filmredigering eller musikproduktion med din dator och du har pengar så köp en mac. Ska man ha en alltiallo dator så är PC bäst enligt mina erfarenheter. Hade en mac tidigare och det vara mycket problem (dåligt med spel, dyra program, dålig konkurrens gör att det finns mindre att välja bland osv.). Det här med att ALLA i hollywood, alla inom musik och reklambranschen använder mac är numer förlegat. Allt fler går över till Pc i och med att de program företagen behöver kommer snabbare till pc nu än tidigare.

 

Ps. när du köper en mac så betalar du 1/3 av priset till apple loggan helt enkelt. ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...