Gå till innehåll

Enklare ritprogram


anders10

Recommended Posts

Vet inte riktigt vart man skall ställa denna frågan. Den hör kanske inte hemma här på Voodoo men här finns ju så många kunniga människor så jag testar..

 

Sitter och tecknar olika loggo-förslag och texter på fri hand och tog igår steget in i "Paint" vilket är fullständigt skrot som alla vet!

 

Finns det någon "voodooman" som vet ett enklare ritprogram som man kan hålla på med lite texter och enkla bilder med. Det skall absolut inte vara 3-d

utan ett enkelt och lättöverskådligt program. Gärna gratis eller något ditåt..

 

Vänligen

Anders Nilsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har alltid använt mig av Gimp, och jag tycker verkligen om det. Vissa pratar om att det är svåranvänt i gränssnittet å så, eftersom det till grunden bara var ett Linusprogram, men nu har det nu varit anpassat för Windows i flera år, och det har därför utverklats till det bättre.

 

Det finns två minus vad jag vet, det är (1) alla fönster som öppnas - ett per bild eller dialogruta. (2) Ett annat problem är klurigheten i mappsystemet, men det är som allt annat - övning ger färdighet! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja GIMP var ett Linux program från början, men des layout har altid varit (löst) baserat på Photoshops layout, men efter ett par versioner så gick GIMP åt ett annat håll än vad PS gjorde.

 

GIMP är otroligt kraftfullt helt i klass med PS, och har den fördelena tt man kan skriva sina egna plugin i Script-Foo utan att man behöver kunna allt för mycket avancerad mattematik. Man kan på så sätt göra lite mer avancerade script som klarar av att göra feta batch jobb.....

 

Om du inte vill lägga ut en massa pengar så är GIMT the shit to go.

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter kanonbra!

 

Bara det att datorer är allergiska mot mig.. Kan någon förklara hur jag skall göra för att ladda ner det? Har gjort ett misslyckat försök fastän att jag fick länken serverad på silverfat! Jag vet inte varför jag alltid misslyckas att hämta hem saker, men det brukar vara så..

Obs! Försök att förklara på en 5-årings nivå..!!

 

Vänligen

Anders Nilsson

Länk till kommentar
Share on other sites

hej igen!

 

Tack för länken Krockis. Dessvärre har jag fortfarande inte lyckats få igång något ritprogram!

Det verkar som om det är nerladdat men om jag går in på: Start - Alla program

så ligger där ett nytt program so heter: GTK+Runtime Evironment. Öppnar jag den så får jag två val: Select language och Uninstall. Jag klickar "Select" och

väljer svenska. Men sen händer det inte mer.

Är dettta rätt program och hur får jag i så fall igång det?

 

Vänligen

Anders Nilsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag får ett PM eller email så har jag GIMP förpackad i ett installationsskript, inklusive gtk+, gap och helpfiler du kan få. Jag använder det på jobbet för studenter och mitt skript installerar GIMP på ca 40 datorer i ett svep utan ett enda klick. Om man har windows på svenska så blir programmet på svenska också. (Jo föresten, man måsta klicka igång det.)

 

Om du vill ladda ner själv så behöver du följande filer:

gtk+-2.6.7-setup.exe

gimp-2.2.7-i586-setup.exe

gimp-gap-2.0.2-setup.exe

gimp-help-2-0.7-setup.exe

 

och installera dem i den ordningen som de är listade (versionsnummren kan förståss variera).

 

Om du lägger alla filer i en mapp, och skriver av nedanstående rader till en .bat-fil i samma mapp och kör den så installeras alla programmen helt automatiskt utan att det syns nått på skärmen. Det kan ta en liten stund så det är kanske lite svårt att se när det är klart.(raderna kan vara brutna, raderna skall vara hela mellan mellanrummen. Versionnumren kan var fel, och måste stämma med de nerladdade filerna)

 

 

rem ---vik skärmen här och bit av -----

gtk+-2.6.7-setup.exe /SP- /SILENT /Norestart /DLLconflicts=rename /LOG=%temp%\gtk.log

 

gimp-2.2.7-i586-setup.exe /SP /SILENT /Nocancel /Norestart /DLLconflicts=rename

 

gimp-gap-2.0.2-setup.exe /SP- /SILENT /Nocancel /Norestart /DLLconflicts=rename

 

gimp-help-2-0.7-setup.exe /SP- /SILENT /Nocancel /Norestart /DLLconflicts=rename

rem -------vik skärmen här-------

Länk till kommentar
Share on other sites

det verkar som att jag fick rätt på det ändå, till allas förvåning inkl mig själv!

så kan det vara ibland..(ofta för mig) mitt yrke är inte tekniskt besläktat och

all teknik för mig = supersvårt..! men med hjälp härifrån och lite tur så går det mesta att fixa! jäkla tur att voodoo finns... vart skulle vi tröga amatörer annars bli av!!

 

tack

anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...