Gå till innehåll

Slow Motion med "vanlig" utrustning


Jurgen

Recommended Posts

Tjena alla! Det är så att jag har en fråga som inte jag har funnit något hyggligt svar. Måste man ha en grym high fps kamera för att få till smidiga slow motion klipp? Det borde ju gå att trixa lite med effekter för att få en hyffsat bra slow motion.

Har testat motionblur och lite allt möjligt i premiere, men får det inte något vidare bra.

 

Anävnder mig av VirtualDub och Adobe Premiere 6.0 och en hygglig Dv kamera.

 

Jävligt trevligt forum det här, hoppas bara det inte dör ut, för detta är precis vad jag har letat efter.

 

Mvh Jurgen

Länk till kommentar
Share on other sites

om du filmar förgrunden i filmen separat framför bluescreen tex. människor, djur, vapen och rekvisita . Sedan filmas bakgrunden helst utan kamera åkningar.

 

När du har tagit in de filmade elementen morphar du ihop alla bildrutor i förgrunden med ett visst antal bilder mellan orginal bilderna. När du har gjort förgrunden gör du samma sak med bakgrunden (om det är en kamera åkning).

 

sedan bluescreenar du ihop elementen så att allt stämmer ihop.

 

Vad du då har gjort är att lägga ett antal virtuella bildrutor mellan orginalen, det blir då inget hack som det blir om du slöar ner filmen på vanligt vis.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hela har mest med antalet bilder per sekund dion kamera tar.... som du sett i filmer hur folk springer i filmer utan hack är att de har en kamera med Riktigt många bilder/sekund....

 

det är svårt att använda slowmotion i verkligheten.... för testa spring i slowmotion :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Enklast att fixa lite slowmotion är att deinterlace:a materialet till 50fps (varje field blir en egen frame). Då kan du köra halv fart utan hack och 1/4 fart med hyggligt resultat.

 

Annars finns några roliga program (reTimer) som är byggda för att skapa nya frames genom att morpha och gör det ganska bra. Då kan man få saker som går i stort sett hur sakta som helst. Riktigt effektivt på rätt klipp.

 

Tyvärr kostar dessa program en hel del pengar och jag känner inte till några gratis-varianter liknande det "gratis boujou" som gjorts i tyskland.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

AE har numera en ganska bra deinterlacer som gissar hur den förlorade raden ska se ut på ett ganska bra sätt. man förlorar absolut inte "halva" upplösningen i alla fall.

 

Välj interpret footage på videoklippet och välj att deinterlaca där.

 

Premiere vet jag inte hur bra den är på detta. Ppro borde väl göra detta hyffsat tycker jag, men det är endast för Windows nu så jag har inte testat det alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...