Gå till innehåll

Tv fönster i luften!


Magnuz

Recommended Posts

kanske lite dålig rubrik men...

jag har sett på en tutorial som jag gjärna skulle vilja veta hur man gör.

du hittar den på

http://www.xtreme-is-back.com/tutorials_speffects.html

 

det är den där som en grabb drar med fingret och får fram en tv ruta i luften.

jag fattar inget av den så om någon skulle vilja vara så snäll och skriva lite nogranare hur man gör så skulle jag vara välldigt tacksam!

Länk till kommentar
Share on other sites

Skapa ett tv fönster i ett 3d programm som innehåller all animation som är önskad....öppna sedan din animation i ett compositions programm som tillåter tracking....kan vara ett 3D tracking programm med, men jag tror att i AE så finns det en tracking funktion....o sedan se till att tv fönstret blir maskat, vid behov,... Den krångligaste biten ligger nog i att skapa själva tv fönstret...att tracka en layer är inte alls svårt....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=R.R Studio]Skapa ett tv fönster i ett 3d programm som innehåller all animation som är önskad....öppna sedan din animation i ett compositions programm som tillåter tracking....kan vara ett 3D tracking programm med, men jag tror att i AE så finns det en tracking funktion....o sedan se till att tv fönstret blir maskat, vid behov,... Den krångligaste biten ligger nog i att skapa själva tv fönstret...att tracka en layer är inte alls svårt....[/citat]

 

Behövs det verkligen 3D-´program för att visa någonting som är i 2D? Ja menar den tv-rutan är vel bara inplacerad och vinklad lite grann, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

yarrik112:

 

allting som visas är väl i 2d, eller....??? ;)...jo du har nog rätt...det är fullt möjligt att skapa en sådan tv i AE eller ett annat compositions programm som tillåter dig jobba i en 3d omgivning....men personligen så tror jag att det är lättare att skapa det som man strävar efter om man jobbar i ett 3d programm....:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog ritat ett sådant vinklat fönster i Photoshop. Sen hade jag tagit bakrunden blå och keyat ut den i After Effects. Sen hade jag sänkt opacityn. Går lika bra att göra det i Premiere. Men om du ska röra tv-skärmen så att knappen typ rör sig så vet jag inte riktigt hur jag skulle göra. Kanske key-animerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om ni inte har sett så finns det länkat till en videotutorial där de visar hur de gör den. Det är helt enkelt bara ett videoklipp med sänk opacitet, 3D layer är på slaget, några knappar, en jävla massa Motion Tracking och pill.

 

Se på video tutorialn, det är rätt imponerande.

 

Allt var gjort i AE, förutom knapparna då.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tsukino]Jag skulle nog ritat ett sådant vinklat fönster i Photoshop. Sen hade jag tagit bakrunden blå och keyat ut den i After Effects. Sen hade jag sänkt opacityn. Går lika bra att göra det i Premiere. Men om du ska röra tv-skärmen så att knappen typ rör sig så vet jag inte riktigt hur jag skulle göra. Kanske key-animerat.[/citat]

 

Har du inte tänkt på att om man gör så så kommer det att bli blått bakom den visuella skärmen om man sänker opaciteten?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=R.R Studio]Skapa ett tv fönster i ett 3d programm som innehåller all animation som är önskad....öppna sedan din animation i ett compositions programm som tillåter tracking....kan vara ett 3D tracking programm med, men jag tror att i AE så finns det en tracking funktion....o sedan se till att tv fönstret blir maskat, vid behov,... Den krångligaste biten ligger nog i att skapa själva tv fönstret...att tracka en layer är inte alls svårt....[/citat]

 

Fast han behöver väl inte tracka om det är på stativ ... ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...