Gå till innehåll

HDV för vanliga konsumenter..?


j3n5

Recommended Posts

[citat=Per Lind]+ Extrem skarp bild.[/citat]

ja, hemvideo och sportfotograferna gillar ju det. ;-) vi som gör film kanske inte håller med? tyvärr åstadkoms det så gott som alltid genom elektronisk kantskärpa, något som ju faktiskt inte behövs i hd. som tur är går det att stänga av på "riktiga" kameror. någon som vet om det går på den här?

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

vill ha den om bara för slow-mo funktionen... någon som vet om bandet spolas genom kameran så snabbt eller om den lagrar alla bilderna på flash innan den släpper ner bilderna?... håller den samma höga upplösning i slow-mo eller går den ned i DV-SP eller nått sånt för att hänga med?

 

om dom sen kunde låta kamerorna vara lite större så kanske man slipper betala för litenheten som jag inte är så intresserad av... men nejdå, ska jag upp i kamerastorlek så blir det multum dyrare... jag skulle gärna vilja ha den här kameran, utan annat krimskrams, än slowmo, i storleksordningen VHS-kamera :D då kanske den går att hålla stadigt... jaja, jag har ju alltid min lilla ritning på plank-system som hänger ut för shoulder-mount och sånt... nån gång ska jag bygga den...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mattsand][citat=Per Lind]+ Extrem skarp bild.[/citat]

ja, hemvideo och sportfotograferna gillar ju det. ;-) vi som gör film kanske inte håller med? tyvärr åstadkoms det så gott som alltid genom elektronisk kantskärpa, något som ju faktiskt inte behövs i hd. som tur är går det att stänga av på "riktiga" kameror. någon som vet om det går på den här?

 

/mattias[/citat]

 

Håller med dig delvis. Men sedan gör det mycket att formatet i sig bär på fler pixlar. Jag har föregångaren - en liten HC1 - och spelar jag in material med kametran i DV-läge och sedan i HD-läge så ser bilderna snarlika ut men intrycket av detaljerna är mycket trevligare i HDV. Jag gillar när saker känns skarpa när dom ska vara skarpa. Där förlorar SD mycket. Jag gillar att se ögonfransar i halvbilder. På DV blir dom oftast bara svarta konturer.

 

Sedan kan jag bara säga att det är TOKIGTS SVÅRT att dra skärpa på dom där små kamerorna. Begränsning i LCDn och sökaren gör att man filmar lite i blindo. Jag har ofta kommit hemm med oskarpa saker som jag trodde var skarpa när jag sköt dom på plats med den lilla HC1an. DV är ju oskarpt i grunden så då gör det inte så mycket om man missar lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, tyvärr får man betala tokmycket för ordentlig sökare. På min lilla Hc1000 är sökaren rent bedrövlig. Skärmen på tok för liten. Bildkvalitén duger för mina produktioner, men det är mycket svårt att se när man får skärpan på t ex en liten insekt. Möjligen skulle en skärm vara en typ av lösning. Mne kameran skulle se väldigt lustig ut...

 

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=221083&is=REG&addedTroughType=categoryNavigation

 

Och hur tusan skulle jag driva skärmen i skogen..?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...