Gå till innehåll

Varning angående Premiere Pro 2.0


Rogge

Recommended Posts

Till dig som tänker skaffa Premiere Pro 2.0 och som redigerar mycket med hjälp av tangentbordet kan Premiere Pro 2.0 vara en dålig investering.

 

I Premiere Pro 2.0 kan du inte:

- Använda Ctrl+TAB eller Shift+TAB samt Ctrl+Shift+F6 för att byta panel, till tex Project panel. Du kan öht inte byta paneler förutom att använda tex Alt+W+R vilket är sämre i långa loppet.

- Använda kortkommandon i Source panel.

- Navigera fram och tillbaks på Timelinen med tangentbordet pga av att Premiere Pro 2.0 alltid crashar om du har någon transition vald på din Timeline.

 

Detta gör att du mer eller mindre är tvungen att använda musen i Premiere Pro 2.0 = ont i armen. Jag har ominstallerat Premiere Pro 1.5.1 och börjat använda det igen. Jag har kontaktat Adobe och dom skall rätta till problemet, frågan är bara när och hur. Dvs om dom släpper en gratispatch (Premiere Pro 2.0.1) eller om dom rättar till det till Premiere Pro 2.5 som dom tar full betalning för?

 

Att Premiere Pro 2.0 alltid crashar när man har en transition vald och navigerar med tangentbordet är en katastrof. När det chrashar låser Premiere Pro 2.0 alla Audio- och Videospår på din Timeline... Är det bra eller dåligt?

 

Använder du enbart datormusen så är det inga problem dock! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Kimster]För mig funkar det utmärkt med tranistion (cross dissolve) och navigera med piltangenterna[/citat]

Med piltangenter fungerar det utmärkt, men prova detta:

1. Starta ett nytt Project

2. Gå till File > New > Black Video

3. Lägg din Black Video på timelinen

4. Lägg dit en Cross Dissolve i början

5. Markera den Cross Dissolve du la dit

6. På ditt numeriska tangenbord, tryck +25 och sedan Enter för att ta dig 25 frames fram på din timeline

 

Nu får du upp ett felmeddelande och när du trycker på Continue så låses alla Video och Audiospår och "Sorry, a serious error...." dyker upp. När du trycker OK där så stängs Premiere Pro 2.0 ner och kan ev inte öht startas om förrän du bootat om datorn. När du öppnar det projectet igen så måste du manuellt låsa upp alla Video och Audiospår.

 

Om du använder Black Video eller inte spelar ingen roll, det här händer på allt du kan lägga på din Timeline, både Video och Audio. Om du trycker +25 eller +1 eller +500 spelar heller ingen roll. Samma sak händer om du lägger Cross Dissolven i slutet och trycker -25 och sedan Enter, osv.

 

Jag navigerar på Timelinen med det numeriska tangentbordet väldigt ofta så det tog inte många minuter innan detta hände...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ajdå.. jag arbetar klart mycket med tangentbordet.. Jag sneglade lite på den där grejen som jag inte minns namnet på som hade två jogs och 4 knappar där nere, 2 på sidan och 6 (?) där uppe.. är det nåt att ha, eller går det lika bra med tangentbordet?

 

Självklart får vi hoppas dom fixar det i 2.0.1 eller liknande, det är ju katastrof om man är ärlig och köper ett program och det kraschar..

 

Har du kollat på adobes forum om det är nåt de tänkt lösa?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=nicmar]Ajdå.. jag arbetar klart mycket med tangentbordet.. Jag sneglade lite på den där grejen som jag inte minns namnet på som hade två jogs och 4 knappar där nere, 2 på sidan och 6 (?) där uppe.. är det nåt att ha, eller går det lika bra med tangentbordet?[/citat]

Du tänker nog på Contour ShuttleXpress eller Contour ShuttlePRO.

 

Dom fungerar som dom skall, men programmerar du en knapp så att den med hjälp utav ett macro utför tex +25+Enter så kommer det inte att fungera. Då crashar Premiere Pro 2.0 på en gång, på samma sätt som jag beskrivit ovan. Att använda joggen eller shuttlen fungerar dock bra efterssom den använder andra kommandon för att navigera.

 

Ang båda dessa tycker jag personligen att det går snabbare och smidigare med tangentbordet. Det är väl en vanesak gissar jag. Jag använder iaf inte min längre.

 

[citat=nicmar]Självklart får vi hoppas dom fixar det i 2.0.1 eller liknande, det är ju katastrof om man är ärlig och köper ett program och det kraschar..

 

Har du kollat på adobes forum om det är nåt de tänkt lösa?[/citat]

Jag har varit i kontakt med Adobe i USA om detta och dom jobbar på en lösning. Dom samlar ihop info om övriga buggar och en patch/updatering lär väl dröja ett tag. Jag har sett att andra har samma problem med detta så jag hoppas att felet löses så fort som möjligt. Premiere Pro 2.0 innehåller trots allt många förbättringar jämfört med 1.x så det är lite surt att inte kunna använda programmet med tangentbordet fullt ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter ju som om det är en bugg med de numeriska kortkommandona. Jag använder tangentbordet hela tiden utan problem (använder aldrig numeriska kortkommandon) så det är lite överdrivet att säga att tangentbordet inte fungerar i PPro 2.0.

 

Funkar I, O, J, K, L och Spacebar som dom ska är jag nöjd.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]Det låter ju som om det är en bugg med de numeriska kortkommandona. Jag använder tangentbordet hela tiden utan problem (använder aldrig numeriska kortkommandon) så det är lite överdrivet att säga att tangentbordet inte fungerar i PPro 2.0.

 

Funkar I, O, J, K, L och Spacebar som dom ska är jag nöjd.[/citat]

Jag har aldrig skrivit att tangentbordet inte fungerar i PPro 2.0.

 

Jag har däremot pekat på dom kommandon som inte fungerar med tangentbordet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Dvs om dom släpper en gratispatch (Premiere Pro 2.0.1) eller om dom rättar till det till Premiere Pro 2.5 som dom tar full betalning för?

 

Den nya versionen kommer att heta Adobe Premiere Pro CS3. Och den kommer dem att ta full betalning för.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den nya versionen kommer att heta Adobe Premiere Pro CS3. Och den kommer dem att ta full betalning för.

Allt jag gnällde på i denna tråd är fixat i PPro CS3 och jag är glad igen! Att PPro CS3 renderar blixtsnabbt gör mig ännu gladare! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...