Gå till innehåll

Filter och ljus


Ivan

Recommended Posts

Jo det är så att jag är en nybörjare och arbetar med Premiere Pro 7.0, har after effect men har inte kommit igång med det än.

Jag undrar vart kan man hitta alla filter som man kan sätta på för att få det att se ut som en spelfilm?

Länk till kommentar
Share on other sites

spelfilm är väl inget utseende? om de spelar i din film är det en spelfilm. det finns många spelfilmer som ser mer ut som dokumentärer, musikvideos eller något annat och tvärt om. jag tror jag förstår ungefär vad du menar men lite tydligare kan du nog vara. för övrigt tror jag att redigeringsgruppen är en bättre plats för din fråga.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså jag menade typ...hhmmm svårt att förklara.

jo vi tar Matrix som ett exepel, de använder sig av typ grön/bruna nyanser, hur får man fram detta och hur kan man anpassa sina egna bilder så att man framhäver färgera bättre.

Jag har testat med Collor corrector, gamma, levels men ja får inte fram en snygg bild.

 

(tråden kan flyttas till redigering)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ivan]tar Matrix som ett exepel, de använder sig av typ grön/bruna nyanser[/citat]

 

Filmer som Matrix och Härskarringen är inga bra exempel på filmlook eftersom färgerna är så hårt manipulerade digitalt. Kolla bara på skillnaden när hjältarna är inne i Matrix jämfört med hur det ser ut i skeppet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ofta är det inte bara ett filter som ger dig "looken" du är ute efter. Prova dig fram då det ofta är väldigt beroende av ditt grundmaterial.

Men jag har för mig att det ska finnas någon plugg-in som heter typ magic bullet... som har färdiga effekter som ger dig olika stilar. En annan sak som kan vara bra att tänka på är att "deinterlaca" din färdiga film också, för att bli av med den väldigt flytande rörelsen i bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

hur "deinterlacar" man en film.. säg att man filmar DV och redigerat klart, lägger in allt på hårddisken igen, och lägger alltså på ett filter som heter "deinterlaca"??? är det i premiere eller finns det även något liknande i ex pinnacle studio 10?

 

och hur blir resultatet med detta filter??? "bli av med den flytande rörelsen" säger du?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ralle_e]lägger alltså på ett filter som heter "deinterlaca"???

 

och hur blir resultatet med detta filter??? "bli av med den flytande rörelsen" säger du?[/citat]

 

Att deinterlaca är väl inget filter, eller? Det är ju att förena två fields tillbaka till en frame, dvs. att jämna och udda linjer i videobilden (som i normala fall är separerade i två olika fields) ritas upp samtidigt i samma frame. Effekten blir mer filmlik. Bilden får högre upplösning (i alla fall i min digitala projektor), bättre djup och mer tryck i färgerna. Sedan kan jag tänka mig att rörelser kan bli mer hackiga som i filmer, men det borde alltid vara bättre att deinterlaca filmmaterial (dvs. film som spelas i 24 eller 25 fps).

Länk till kommentar
Share on other sites

När du exporterar ur premiere går du in på settings>rendering och trycker på den lilla rutan som det står deinterlaced på så den markeras. Tror inte det finns i billigare redigeringsprogram som pinacle men jag vet inte för jag kör det inte. Hoppas du fattar och hittar rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...