Gå till innehåll

Tips på billig microfon


Anonym

Recommended Posts

Ok, det e så här. Den inbyggda microfonen i kameran som jag har är uuur dålig, men med min buget på 800 spänn och nedåt var kan man köpa en bra? och ska man då ha en väldit riktad microfon, helupptagande eller mellan?. Helst vill jag ha en som funkar bra i de flesta lägen... Kanske mycket att be för, det viktigaste är att den är billig, igentligen.

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Var på väg att göra en exakt lika topic. Fast jag undrar också om man kan stoppa i vilken microfon som helst i kameran? När jag plugade in micen som jag har till datorn i kameran blev det bara brusigt... Har en Canon MV500i. KOllade vad deras microfoner kostade och den billigaste låg på 1000 spänn men det är jag inte villig att punga ut med.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Sm58 är kanon...för musikinspelning...men till en filmkamera, nae.

Du skall ha en kondensatormikrofon eller en elektretmik. 58´an är en dynamisk mik som man måste hålla max 5cm från ljudkällan typ, för att få bra ljud.

Skaffa en någorlunda riktad elektretmik. Kruxet med kondingar är att dom måste phantom-matas med 48 Volt. Men det finns Elektret mikar som går på batterier, eller på phantom-matning. (finns även kondingar som går på batterier, men då bör man hellst ha 9v i allafall för att inte få för mycket brus).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

dessa filmmikrofoner hittade jag på jam.se och eftersom de var i min prisklass blev jag genast intresserad.

 

http://www.jam.se/images/AudioTechnicaATR55.jpg

 

"Audio-Technica ATR55 shotgunmikrofon för video. Frekvensomfång 70HZ-18KHz. Specialmodell för videobruk - sk shotgun kondensator, superkardioid. Ställbar "Normal" eller "Long Range" för olika karaktäristik. Kabeln infäst permanent i mikrofonen - mini-tele för anslutning till din video-kamera. Hållare för fastsättning på videokameran, pistolgrepps hållare, puffskydd, batteri och 1/4 teleadapter följer med."

 

PRIS: 995:-

 

 

http://www.jam.se/images/A_T_ATR25.jpg

 

"Audio-Technica ATR25 - stereo kondensatormikrofon för t ex videoinspelning, rätt pris"

 

PRIS 550:-

 

Någon som har kunskap kanske kan tala om för mig om någon av dessa är prisvärda? Den måste kunna användas tillsammans med en minidisk. Om ingen av mikrofonerna är bra kanske nån kan ge mig tips på en bättre?

 

Tack på förhand.

 

/Daniel

 

r) Infogade bilder omgjorda till länkar / Pace.

Länk till kommentar
Share on other sites

De där funkar säkert, men miniteleanslutningen avslöjar att det inte direkt är proffsgrejer. Det är stor skillnad på balanserade och obalanserade anslutningar; större än skillnaden mellan olika mikrofoner. Men om kameran har miniteleanslutning så är det ju enklare om micksladden har sån anslutning, annars måste man ju ha nån adapter eller rentav en mixer eller mikrofonförstärkare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr kan jag inte rekommendera något eftersom jag inte vet vilka grejer som finns. Jag är ingen expert på ljud, men jag har märkt att det är stor skillnad på balanserade och obalanserade anslutningar vad gäller störningar och brus. Jag trodde först att det bara var audiofiler som hörde skillnad innan jag själv bytte från obalanserat till balanserat i hemstudion.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag har en Sennheizer K6 ME66 men kostar 7000 ungefär, lite dyr men ruskit bra. Har den kopplat balanserat till en MD. Att koppla den till kameran gjorde mig en besvikelse då de inte finns manuellt ljud på kameran. De blev sämre ljud än kameramicen att koppla micen till kameran. Så jag var tvungen att köpa en MD för att de skulle vara värt pengarna. Men för mig var de värt dom pengarna om man då har budget. O ljud gör mer än bilden oftast. Så ska man ha kamera o ljud, så är de bättre att köpa en kamera för 7000 o en mic för 7000 än att köpa en bra kamera för 14000. Ljudet gör otroligt mycke. O köpa en kamera me manuella ljudnivåer bruka ligga över 20 000, de ända kamerorna som typ går att koppla en Mic direkt till kameran med bra ljud.

 

Men Micarna på bilden är nog att rekomendera med tanke på din budget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fattat nu att man ska mikorofon med så kallad balanserad anslutning. Vad betyder det förresten?

Kan du, Mickels, rekommendera en mikrofon med balanserad anslutning som jag kan använda tillsammans med en minidisc? Finns det någon billig sådan överhuvudtaget?

 

Och jag är inte så jättefattig.. det är klart att jag kan lägga kanske nån tusing eller två på den om den är riktigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är dålig på Micar vet bara att den jag har är balanserad. Har dålig koll, men jag vet att balanserad ingång är att man kan justera volymen som kommer från micen. Men när de gäller balanserade kablar som de flesta XLR kablar e så vet jag inte vad de innebär, mindre brus har jag hört nånstans. Men en Mic med XLR anslutning är att rekomendera. Jag köpte fel mic från AudioTechnika, en shotgun den krävde extra ström trotts att den hade batteri. Men den funka om man hade max volym hela tiden, men brusit blev de. Den kosta 3000 ungefär. Men inget att rekomendera till en MD. Jag vet inte vilket råd jag ska ge, de enda råd jag fick var att provlyssna sig fram, är ljudet bra, köp micen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
  • 2 månader senare...

Jag har använt mig av 2 överhängsmickar, modell kondensator. Ingår ett trummickpaket, inget jättedyrt sådär. Jag mickar Golv med en, och atmosfär med den andra. En electretmic är att rekommendera, har dock inte prövat med en vanlig kondensatormic, skall pröva med en stormembrans (adk a51e), som jag vanligtvis spelar in sång och speakertexter med, dom har stark input och sjysst ljud. Men att köra en kondensatormic, även fast den är aktiv så behöver du en micpreamp får att få bäst ljud med sådana. Jag kör igenom en liten mixer på 12 kanaler, men du kan få en för 500 idag med en kanal för mic som behöver fantommatning, där av så drar du en rca till minitele till md:n, eller dat/hdd som är och rekommendera.

 

/tack för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Balanserade överföringar har ingenting med volymen att göra. Enkelt så innebär det att man skickar en signal + en spegelvändsignal, och vid nästa burk (kameran, mdn?, daten) så vänds den spegelvända signalen rätt igen, då fasar man ut alla störningar. Så du har 2 kablar som du skickar samma signal i, + en signaljord. Du kan inte koppla en mik som har xlr ut (balanserad ut) till en obalanserad grunka och få balanserad överföring, du måste ha balanserat både in och ut!

 

Och finns det verkligen Md´s med balanserade ingångar ?!?

 

Jag själv tycker att K6 + Me66 låter förskräckligt, tyvärr finns det inte så mycket bättre för dom pengarna. Men jag tror att det går att få tag på en begangnad Mkh 416 som låter snormycket bättre för kanske 8000. Det hade jag hellre valt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...