Gå till innehåll

Strömförsörjning


farlig

Recommended Posts

Förlängningssladd(ar)

 

..och om man inte har så långa sladdar så de räcker ända hem får man väl plinga på hos någon annan trevlig människa och be snällt att få låna lite ström. :) ..alternativt betala en liten slant.

 

Annars får man väl låna en elgenerator någonstans.. fast de brummar ju en aning.. :l

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har spelat in ett par filmer där vi var tvungna att använda generator, och det är inte så farligt. Visst brummade den en del, så det gällde att placera den en bit bort (man kan lätt ha hundra meter sladd utan att riskera spänningsfall, och antagligen kan man tänja lite mer på det). Det kan också vara en idé att placera generatorn i något som dämpar ljudet en del, t ex bil. (Den luktade inte gott direkt efteråt, men odören försvann efter ett tag.)

 

Jag har förvisso hört att det skall finnas tysta generatorer, men själv har jag bara hyrt såna som väsnas. Vad tysta generatorer kostar har jag ingen aning om.

 

Själv har jag hyrt både generatorer och sladdar på Hyreshuset, men det kanske finns något billigare ställe, och så kanske du inte bor i närheten av Stockholm...

 

Om det finns ett hus i närheten så kan man förstås be om el, och min erfarenhet är att folk är ganska villiga att hjälpa till om man är trevlig. Om man kräver mycket ström så kan det dock vara bra att kolla proppskåpet så att man inte bränner någons säkring.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ledsen för det sena svaret, men jag har varit upptagen med en del annat.

 

Generatorerna finns med olika volttal och olika effekt, vilket kostar olika mycket, och priserna är uppläggda som så att man pröjsar mer för den första dagen än efterföljande dagar, vilket gör att man tjänar på att hyra flera dagar i sträck istället för att hyra vid flera tillfällen.

 

Hyrehuset finns på flera ställen i stockholmstrakten.

 

Gå till www.hyrehuset.com för både adresser och prisuppgifter.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

hrmm, kostar 900 kr för en helg med en medelstark generator, på det hinner vi i bästa fall filma 2-4 scener förutsatt att det är bra väder. Det har vi inte råd med. Nån som har koll på hur mycket det kostar att köpa en, kanske man tjänar på i längden..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...