Gå till innehåll

Blair Witch


Jan M Hedlund

Recommended Posts

Det är konstigt att det inte finns fler succer än Blair Witch för samma budget, Jag menar tittar man på vad det kostade att spela in filmen och vad den har spelat in hitills så kan man bara säga att den är tidernas största kassa succe. Hur gick dom till väga egenligen och varför är det inte fler som gör likadant fast med andra film idder?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den främsta anledningen till BWP stora succé var dess briljanta reklamsätt. Det var väl en av dem filmer som använde internet till största del där de målade upp en bild och historia bakom filmen som om att det skulle ha hänt på riktigt.

 

Att använda samma reklamidé på en annan film kommer med största sannolikhet inte att göra den filmen till en storsäljare. I BWP fall var det "rätt reklamidé för rätt film vid rätt tillfälle".

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju ett gäng lågbudgetfilmer som gjort succé sen får man väl se vad som räknas som lågbudget: Men iaf Reservoir Dogs och Clerks som finansierades till stor del av regissören själv.

 

Sen är det ju som Ronnie säger, även fast jag inte fattar att så många gick på det... men visst visst... Filmen i sig är ju pinsamt värdelös...

Länk till kommentar
Share on other sites

My little eye, som finns på video nu, har också kuppat lite (för hur kunde en så vääääärdelös film annars bli känd undrar jag...). På en visning på en festival (var det Cannes?) blev en kvinna så skrämd att hon fick någon sorts anfall. Nästa dag pratade alla om den farligt läskiga filmen.

 

Jag undrar jag.... anfall av My little eye? Luktar uppgjort lång väg.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://openwaterfilm.com/

En film som man nog kan likna vid Blair Witch.

 

Det handlar om idéer!!!!!

Blair Witch var en lysande idé som genomfördes på ett lysande sätt.

Men en framgång föder inte automatiskt framgång....

http://www.msnbc.msn.com/id/3988556/

 

Har du en superidé som ingen gjort tidigare, filma den med dina kamrater, med en DV kamera (DVCAM rekommenderas), ett par tiotusenlappar (det finns inga nollbudget filmer!!! allt kostar pengar!) till utrustningen, transport, mat, kläder, försäkringar.

 

/Day of the feebles

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...