Gå till innehåll

Hjälp/tips/info - Köp av DV-kamera


Volothamp Geddarm

Recommended Posts

Jag är helt ny på det här med filmning och har planer på att införskaffa en DV-kamera. Kruxet är att jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter om jag vill ha en bra kamera att spela in film med. Pris och sådant är ganska oväsentligt just nu då jag enbart söker information, men kameran får som mest ligga kring 10.000:-. Vad rekommenderas, vad ska man tänka på osv?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt enda råd är Canon MX1 eller MX2.

 

Men dem kamerorna ligger på mellan 25-45,000:-

 

 

Finns ju som sagt betydligt billigare men då är det ju turist kamera eller vanlig video kamera vi snackar om. Kanske inte så kul att spela in film med.

 

Men för att vara nybörjare så skulle ju en lite billigare kamera vara bra.

 

 

Köp nån du tycker verkar vara bra. Köp inte nån sån liten pocket kamera bara som får plats i fickan då priset på en sådan är mycket högre bara för den är så kompakt. Satsa på en lite större kamera istället där du får mer för pengarna,.

 

Jag är inget proffs på kameror men jag kommenterar detta inlägget ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har förresten en Panasonic NV kamera (digital) med mini-dv som inspelnings media.

 

Jag ska för övrigt sälja den + 5x60min band + väska + rem + sony mic (extern) +lins nu snart då jag ej längre behöver den.

 

Kameran i sig är helt fel fri, allt funkar perfekt och den funkar för film inspeling. Men som sagt så är det en vanlig amatör-video kamera och ingen halv eller hel proffesionel kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag personligen tryckar att Sonys kameror e de bästa i den billiga DV-klassen, dom är lätthanterliga, oftast många manuella instälningar och bra bildkvalitet, så jag tycker du ska sattsa på en Sony DCR-HC40,

det du vill ha är att kameran har många manuella inställnigar så som vitbalans, exponering, bländare m.m det är alltid bra att ha även om du inte vet hur de fungerar. DV-IN är ett plus, tror de flesta kamerar har det nu. lycka till me köpet

Länk till kommentar
Share on other sites

 

citat:

 

"Bildmässigt är Mini-DV och DVCam standarderna helt identiska.

Ljudmässigt har dock DVCam ett exakt antal ljudsampels per bildruta (locked audio) medan DV ljudet tillåts variera inom vissa gränser"

 

"DVCam utrustningar spelar in på bredare spår för att undvika drop-outs och andra störningar"

 

hittade det på nätet, hoppas det är till nån hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Minneskort är ju en omöjlighet för rörlig bild då de går på över tusen spänn för 500mb. Är 99% säker på att minneskortsfunktionen är till för att ta stillbilder med kameran i bästa turistanda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...