Gå till innehåll

Vilka kameror används vid filmimspelningar?


Assazel

Recommended Posts

Hej! ny här och ny i branchen. Jag undrar som topicen säger vad de egentligen använder? Tex vid filmer som Jalla jalla eller varför inte en amerikans film som tex blade?

 

Vad kallas den typ av kamera, vanlig DV ?

 

Tack!

//S

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingenting är omöjligt, bara olika svårt ;)

 

Jag är inte säker, men den där kortfilmen ,där de spelade musik med hjälp av badrumsartiklar i ett badrum, gick på bio som en liten förfilm ibland. Den kan ha varit inspelad på en kamera i klass med Canon Xm2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jalla! Jalla! spelades in på DVCAM, specifik kameramodell känner jag inte till.

 

[citat=Assazel]men tex: Josef Farez. Han har då använt riktigt filmkamera? Hur fasiken fick han råd till det_?[/citat]

 

Det var knappast han själv som hostade upp det ur egen ficka. ;) Snarare var det bolaget som trodde på idéen och valde att producera filmen.

 

Kopps spelades in på Super-16 i vidfilmsformat (1:1,85) för att vara exakt. Tacka vår allas Gud - IMDb - för uppgifterna ;).

Länk till kommentar
Share on other sites

På Triers Dancer in dark spelade musikalinslagen in på dvcam, och de var ju de enda delarna i filmen som var rimligt stabila och bra så det gick att se dem på bio. Videodelarna på den filmen var klart överlägsna de avsnitt som var filmade.

Länk till kommentar
Share on other sites

28 dagar var rätt grynig om jag minns rätt, speciellt på helbilderna över London. De hade tydligen använt Panavision optik på XL1:orna som de filmade med, vette tusan om det blev nått bättre, hehe

 

Filminstitutet är största bidragande faktorn till filmproduktion i Sverige. Man kan ju få lite olika typer av stöd, man kan ju börja med att söka manusstöd. Vill man få stöd för filmproduktion så är det en lång väg att vandra, speciellt om man vill gå via FI. Vill inte låta avskräckande, men det är en hel del byråkrati bakom filmstöd från FI, vilket jag iofs kan förstå. Själv så ställde jag upp med en kortfilm i Stockholms Filmfestival 2003 och vann pris. Filmstöd från "Film Stockholm" :)

 

Att skicka in till filmfestivaler kan alltså vara en klart bra idé om man vill få filmstöd!

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

En kul grej.

 

Vid inspelningen av Oliver Stones "Natural Born Killers" använde hans fotograf Robert Richardson en blandning av kameror såsom 35mm, 16mm, Super 8, Hi8 samt Betacam. En duktig fotograf med stor kreativ förmåga kan onekligen använda alla verktyg. Se gärna filmen om ni ej gjort det och försök lista ut var han använt respektive system.

 

Man kan också läsa tidningen "American Cinematographer", Novermbernumret från 1994. (Finns kanske att få tag på någonstans). Där finns en utsökt artikel om denne Richardson.

 

/The Moviemaker

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Ett tips för rookies: Gör som jag när jag gjorde min första (och enda hittils) mer eller mindre seriösa kortfilm. Jag bor i Gävle. Tog kontakt med studiefrämjandet här och fick låna förredigering och media 100 redigering. Inte det bästa men bra mycket bättre än premiere hemma på pc:n. Sen genom dom tog jagkontakt med film gävleborg som också håller till i gävle och fick därigenom 5000kr för att dom gillade idéen och att jag var ny så dom ville testa mig. Pengarna gick till dvd-brännare, dvd skivor, sladdar, massa band i div former, mat, tejp och sånt. Det var allt jag behövde. Man kan göra mycket själv. Min videovagn bestod av en "moddad" barnvagn från röda korset som kostade 100kr.

 

Gör så mycket du kan själv. Lägg pengarna på det då inte kan göra själv. Gör en jävligt bra film. Och kom sedan tillbaka och begär 3gånger mer pengar. Gör likadant och sen står du där med många pengar och en förhoppningsvis en jävligt bra film...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...