Gå till innehåll

Hur kopplar jag en XLR-mikrofon till tele-jack på kameran?


DeCaf

Recommended Posts

Jag har en Sony VX1000 och skall ut och göra min första film i sommar. Jag har tillgång till att låna mikrofoner, men alla dessa har ju s.k. XLR-kabel.

 

Nu är frågan hur jag kan koppla denna till kameran. Är väldigt dåligt insatt i ämnet, men har hört att det kan uppstå problem vid konvertering av balanserad signal till obalanserad och mikrofoner som skall förses med ström och mono till stereo och det ena och det andra.

 

Så det verkar vara lite mer komplicerat än att bara löda på en telepropp på sladden istället för XLR-kontakten.

 

Har någon nåt bra tips på var man kan hitta en billig lösning till detta problem, alt. förklara hur saker och ting egentligen hänger ihop?

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, nu finns det ju både obalanserade adaptrar (dvs en kort sladd med en kontakt av vardera sorten i respektive ände) och balanserade, vilket kostar mer (2-3 000). Om du köper en balanserad adapter så kommer allt att vara lugnt, men om du köper en obalanserad så finns det risk för att ljudet knasar sig, i synnerhet om du använder en lång mikrofonsladd. (Jag förstod ungefär bara hälften av vad teknikgalningen som förklarade det där för mig, så jag är inte rätt person att fördjupa mig i ämnet.) Men observera att det kan vara så att du klarar dig med en obalanserad, billig adapter, men helt säker kan du inte vara innan du testat ordentligt.

 

Vad gäller strömförsörjning så måste du tänka på att ha mikrofoner med matardel, så att du har ett batteri i mickdelen, emedan du inte har fantommatning från kameran.

 

Mono till stereo kan jag inte tänka mig skulle vara ett problem. Har du verkligen hört det?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående mono till stereo så borde det väl inte ge några större problem tycker jag heller, men läste någonstans att det kunde bli strul om man alltså använde en obalanserad adapter och konverterade en mono mikrofon till en stereo-plugg. Men som sagt, det verkar smått rörigt hela det här med ljudbiten tycker jag. Någon sade till mig att man behövde en mikrofonförstärkare också? Stämmer detta?

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, kanske borde du ta och skaffa en balanserad adapter. Ljud är ju en stor del av filmen, och om du vill göra fler filmer så kommer du säkerligen att vilja ha en. Jag är i alla fall glad för min.

 

En mikrofonförstärkare behöver du lika lite som en mixer; dvs, det kan väl vara kul att ha, men det är definitivt inget du behöver. Om du kan komma över en balanserad adapter så kan du ställa in nivåerna på den, för övrigt.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du några bra tips på en enkel sådan, dvs. ungefär det billigaste man kan komma undan med och var man kan få tag på den? Eller möjligen var man kan hitta någon begagnad online eller i Göteborgsområdet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej tyvärr. Jag skulle gissa att du inte kommer under 2000 spänn om du köper en ny, men vad en begagnad kan kosta har jag ingen aning om. En adapter är knappast något som slits, så om du kan hitta en begagnad så bör du köpa den. Nu vet jag inte hur din kamera ser ut, men se till så att adaptern passar undertill i alla fall. Jag vet att för vissa kameror (minns inte vilket märke) så kan fel adapter blockera luckan för dv-banden.

 

Om Götet vet jag föga, och likaledes lite om var man kan finna bra grejer på nätet. Om någon har ett tips på det senare så skulle även jag vara tacksam för svar.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Gammal tråd men ständigt aktuellt ämne. För er som funderar på att köpa en isolerad xlr-adapter så fick jag tipset att beställa en från staterna. Där får du den för ungefär halva priset.

 

BeachTek lär göra jävligt bra isolerade xlr-adapterar för dv-kameror.

Sådana kan man beställa på http://www.bhphotovideo.com för ungefär 1500:- inklusive frakt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Att bygga en adapterkabel, balanserad eller inte spelar inte roll mer än en tia extra, kostar inte nödvändigtvis mer än en sketen 50-lapp, 60 om man ska ha en balanserad Tele-kontakt.

Om intresset fortfarade finns så kan jag skicka ett enkelt kopplingsschema både för XLR - Tele Avbalanserat & XLR - Tele Balanserat.

 

Balanseringen förhöjer inte på något sätt ljudkvaliten i sig, utan är till för att släcka ut störningar & skit som kan påverka kabeln om m an har otur genom fassläckning. Ljudkvaliten blir helt enkelt bara inte lika sliten på vägen.

 

Däremot kan det bli strul om du försöker använda en vanlig kondensatormick direkt in i en sån kamera, alla kameror jag sett än så länge med XLR, bla PD-150:n, har inbyggt phantom-matning, det vill säga att kontakten själv förmedlar 48v likström till micken, men finns inte det så måste du antingen lösa matningen via en portabel mic-mixer/förstärkare, eller att helt enkelt köpa mick med möjlighet till egen batteriförsörjning.

Några schyssta exempel på sånna är bla Røde NT-3 & AKG C-1000.

Finns plenty mä Electret-mickar som tycker om batterier åsså, men dom har jag sämre koll på.

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Har försökt hitta en omkopplare för detta med.

BHPhoto har en HÄR men det är tydligen exportförbud på den vilket är jäkligt störigt.

Har inte lyckats hitta den eller någon liknande i Sverige ännu.

 

Har tittat lite på en Azden SGM-1X mikrofon.

 

De där kopplinsscheman låter väldigt intressant och jag är definitivt intresserad.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Här är lite tokbra läsning för er som ska koppla obalanserat -> balanserat, bygger mest på att få bort jordbrum i studio men man lär sig mycket ändå tycker jag.

http://www.rane.com/note110.html

 

Sedan undrar jag vad det är för skillnad på en balanserad och en obalanserad box?

Jag har fattat det som att alla xlr-boxar som finns att köpa till olika dv kameror fungerar ungefär på samma sätt. Dom har balanserat in 2 st xlr kontakter (eller finns det boxar som har obalanserat in...och i såfall varför då ?!?) sedan är det en mini-stereotele ut, så kör man en mik så får man balanserat hela vägen. Kör man 2 mikar så får man balanserat till boxen och sedan obalanserat från boxen till kameran (som ofta inte är många centimetrar) Eller har jag förstått fel ?!?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fram med lödpennan grappar...

 

 

Löd stift 2 på XLR till Left & Right på mini-tele'n

Löd stift 3 på XLR till jorden på mini-telen

 

Jo.. billigt sörru... skit i balanserat (detta är alltså obalanserat)

Du skall inte behöva råka ut för brum om du inte slarvar och lägger ljudkablarna för nära strömkablar (220v)

 

Eller om då råkar vara VÄÄÄÄLDIGT långa.

 

Behöver du någonsin lägga ljudkablar i närheten av strömkablar, så "korsa" kablarna istället för att lägga dom "längs med".

 

Lycka till...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...