Gå till innehåll

STIM-pris?


Moiraine

Recommended Posts

  • 2 månader senare...

Vad jag vet så ska det inte kosta något, eftersom det inte är vilka som helst som kan komma och titta på det, alltså bara din skola. Och det gör det inte offentligt. Och när du dessutom inte tar betalt för det, det står ju inget direkt på Urlen som jag såg angående i skolan, lättast är ju att ringa STIM.

Länk till kommentar
Share on other sites

har precis läst om rättigheter i media, och är nu mer påläst :)

du har helt rätt Opus. T ex en skoluppvisning är ett "slutet sällskap" som inte är offentligt och då krävs alltså inga rättigheter.

 

Hade jag haft bra minne hade jag rabblat paragrafer ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur är det om man lägger upp filmen på Internet? T.ex. Lucasfilm är ganska snälla med att ge tillstånd att sno musik från Star Wars-filmerna, men då måste man ju fråga först...

 

Jag tänker på http://www.alamdv.com, där finns det massor filmer med upphovsrättsskyddad musik, men ingen verkar bry sig eftersom det rör sig om hemgjorda filmer. Vad säger lagen?

 

Jag frågar eftersom jag redigerat en av filmerna på http://www.alamdv.com, Fucking Soap (eller F-ing Soap som de döpte om den till).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm...det var en lurig en. Ingen musik på internet som inte är köpt är egentligen tillåten, men sedan t ex vem som blir ansvarig och hur mycket man bryr sig är en fråga jag inte kan i huvudet.

Ska kolla med min mediekomunikationslärare imorgon. Tycker det är ganska intressant att veta. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...
  • 1 år senare...

Jag håller på att ordna en filmfestival för amatörfilm. De ska visas upp på bio i januari, måste all film ha musikrättigheterna för att visas? Eller kan detta kringgås om man är ett slutet sällskap?

 

Man kan ju visa sina semestervideos med lite snodd musik för sina polare och så men hur är det med detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=art]måste all film ha musikrättigheterna för att visas? Eller kan detta kringgås om man är ett slutet sällskap?[/citat]

 

all film måste ha musikrättigheter för att *göras*. sedan behöver du nog inte någon licens för att *visa* om det är slutet sällskap. detta är två olika frågor. musiklicens från stim är det annars du som skaffar medan filmarna ska ha clearat licens och synkrättigheter innan. detta kan de absolut få gratis om de har tur, men visaren kommer inte undan även om filmaren fått musiken gratis. låter det krångligt? det är det också :-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

du kan ju alltid ställa krav på att filmarna visar filmen och står för alla rättigheter i denna. en skola är INGET slutet sällskap, inte en amatörfestival heller. för att det ska räknas som ett slutet sällskap måste du veta exakt vilka som kommer vara där samt hur du känner igen dessa osv. osv. det kan du nog knappast garantera, sen är det skillnad på stim och licens, stor skillnad, lyssnar på mattsand här uppe.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, då måste alla bidrag ha rättigheterna till musiken alltså. Tack för era svar, måste genast gå ut med det till alla som ska vara med.

 

Jag är intresserad av all kortfilm och det är inte försent att bidra med en film, så hör gärna av er om ni har en film ni vill visa.

Mejla till themoviegang@hotmail.com eller gå in på hemsidan (står nedan) för mera info om festivalen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=T-kock]Hoppsan, missade det. Tycker ni borde skriva i tråden att ni flyttat något när ni gjort det :I[/citat]

 

Det ska vi göra. Det blev en miss där. Men i fortsättningen borde ni hålla er on-topic. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...