Gå till innehåll

Film intro?


anden88

Recommended Posts

Halloj allihopa!

Jo, nu är det såhär att jag är i stort behov av ett snyggt intro. Det är bara det, jag har ingen aning om hur jag ska göra det...

 

Min fråga är som följer:

Är det någon som känner till något bra program för detta och hur man kan göra det?

 

tack på förhand

 

Anden

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Papper och penna brukar jag använda när jag vill göra snygga intros. ;)

 

Kort och gott, planera vad du vill ha istället för att grunna på vilket datorprogram du ska göra det i. Man ska inte binda sig till tekniken i förstahand, även om det är så man får göra i slutändan.

 

Säg vad du vill göra istället så är det lättare att komma med idéer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Det beror alldeles på vad du vill ha för ett intro. Menar du någon snygg text eller någon häftig 3D animering? Men jag föreslår att du gör som Pace skriver planera ditt intro med penna och papper först så är det lättare at föreslå hur du ska gå till väga.

 

Jag brukar använda mig av After effects och om det ska vara i 3d så brukar jag använda 3d Max eller Maya.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Här e nårra vikiga punkter

 

* Papper och penna

* Gör något som passar in till filmen. (om det är en komedi ska det inte va äcklig musik utan rolig och glad. osv.)

* Även ett enkelt intro är snyggt

* Det ska stå vem som ä med i filmen.

* vill du veta mer så kan du kolla här på voodoofilm.org.

 

Men det jag rekomederar... KLOTTRA på ett papper en massa saker... ett intro ska max vara 5 min

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Hej. Sitter här och planerar hur vårat intro ska vara...Men vet inte hur jag ska gå till väga.

 

Så här hade vi tänkt ungefär.

 

Det ska vara ett klipp där alla i filmen är med. Sen när man filmar en när bild på någon så ska bilden stanna lixom så de blir en bild. Sen så står de namnet typ. Använder mig av AE. Så nån som vet hur man stannar upp mitt i klippet så de blir en bild i AE lr?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men allså ingen bild. Först så ska typ all vara med i ett klipp typ stå å se coola ut. Sen så zommar man in en åt gången...Och sen om kameran zommar in mig typ när jag står å larvar mig å tönar och gör en ful min. Då vill jag att klippet typ ska bli helt stilla där jag gör minen . Sen så kommer mitt namn upp. Och så ska man göra på alla karaktärer.

 

Hoppas att du fattar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Introt i Freddy VS Jason e skit snyggt tycker jag. Det där du menar gör väl Tarantino? Du kan väl ta den bilden på personen och förlänga den sedan fortsätter du med filmen..om du fattar vad jag menar... om inte så skriv så ska jag försöka förklara mer....

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla här. Om vi har ett klipp där alla är med. Då filmar vi de klippet i 5 sekunder där typ alla står och håller i sina vapen. Sen då Typ filmar man en åt gången fast mer en när bild. Och när man har filmat en person i kanske cirka 5 sekunder ska typ sjävla klippet för frusna allså klippet blir helt stilla så de blir som en bild. Och när bilden är stilla kommer de uoo namnet mitt i rutan. Så jag undrar hur man gör de plus undrar jag hur man typ skriver namnet mitt i rutan oxå...

 

Mycke tacksam för svar Mvh/Timmy

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Kolla här. Om vi har ett klipp där alla är med. Då filmar vi de klippet i 5 sekunder där typ alla står och håller i sina vapen. Sen då Typ filmar man en åt gången fast mer en när bild. Och när man har filmat en person i kanske cirka 5 sekunder ska typ sjävla klippet för frusna allså klippet blir helt stilla så de blir som en bild. Och när bilden är stilla kommer de uoo namnet mitt i rutan. Så jag undrar hur man gör de plus undrar jag hur man typ skriver namnet mitt i rutan oxå...

 

Mycke tacksam för svar Mvh/Timmy[/citat]

 

Öööh ja inte för att det har med själva tråden att göra.. Men gå ut o filma det vet ja, ta en kamera och filma alla när dom står, sen zoomar du in på dig när du gör dina miner, zommar ut och zoomar in på nästa person. Resten med fryst bild, text i bild, etc etc är basic klippkunskap.

 

Tillbaks till tråden igen:

Att sätta sig på kvällen med filmens manus/känsla/tyngd i huvudet och bara zappa på tvn kan hjälpa för att kläcka ideer. Bara man har papper och penna med sig som dom flesta andra förespråkar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Kolla här. Om vi har ett klipp där alla är med. Då filmar vi de klippet i 5 sekunder där typ alla står och håller i sina vapen. Sen då Typ filmar man en åt gången fast mer en när bild. Och när man har filmat en person i kanske cirka 5 sekunder ska typ sjävla klippet för frusna allså klippet blir helt stilla så de blir som en bild. Och när bilden är stilla kommer de uoo namnet mitt i rutan. Så jag undrar hur man gör de plus undrar jag hur man typ skriver namnet mitt i rutan oxå...

 

Mycke tacksam för svar Mvh/Timmy[/citat]

Först är det ditt rörliga klipp och efter det så kommer bilden du har tagit. Då ser det ju ut som att klippet fryser på personen...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

ok. testade de. När jag tog klippet i timelinen å körde den dit där stoppningen skulle vara. Sedan gjorde jag de du sa. Men då kom de bara upp en grej på timlinen. Typ någon svart fyrkant. Å allt som var bakom den va stilla lr va man ska säga. Så hur gör man för att bara stanna bilden lixom. Ska man flytt den lr?

 

 

Sen undrar jag även hur man sparar i AE haha...Allså för när jag tar Save As blir de bara en AE ikon dit jag sparar den å när jag trycker på den så kommer man bara in i AE. så hur sparar man sjävla klippet lixom. Så man typ kan fixa klippet i ett redigeringsprogam...

 

 

 

Tacksam för svar MvH/ Timmy

Länk till kommentar
Share on other sites

för att spara klippet som en filmfil går du in på composition menyn och väljer make movie för att göra en okomprimerad AVI-fil

 

annars kan du gå in på arkiv > export och välja de filformat du vill exportera till men om du exporterar på de sättet så kommer du att förlora kvalite så de rekomenderas bara om du har lite plats på hårddisken eller om du bara ska ha klippet som de är utan att ta in de i nått redigeringsprogram

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]ok. testade de. När jag tog klippet i timelinen å körde den dit där stoppningen skulle vara. Sedan gjorde jag de du sa. Men då kom de bara upp en grej på timlinen. Typ någon svart fyrkant. Å allt som var bakom den va stilla lr va man ska säga. Så hur gör man för att bara stanna bilden lixom. Ska man flytt den lr?[/citat]

Jag vet inte riktigt hur man fryser ett klipp. Men om man vill ta ett klipp baklänges så switshar man dom svarta plupparna. Eller om du vill ändra hastighet så är det bara att dra i klippet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen]för att spara klippet som en filmfil går du in på composition menyn och väljer make movie för att göra en okomprimerad AVI-fil

 

annars kan du gå in på arkiv > export och välja de filformat du vill exportera till men om du exporterar på de sättet så kommer du att förlora kvalite så de rekomenderas bara om du har lite plats på hårddisken eller om du bara ska ha klippet som de är utan att ta in de i nått redigeringsprogram[/citat]

 

 

ok. så istället för att ta composion > new composion så ska man ta composion > make movie...

 

lr menar du att först ska man göra allting först t.ex. en man som står å skjuter i ett klipp å sedan tar man composion > make movie...

 

om de första altenativet var rätt säg bara 1 då å o de sista jag sa säg 2 då...hehe vore bra :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...