Gå till innehåll

Matrix bullet-time


nicke

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Man kan ju helt enkelt att köpa en 10-20 vanliga enkla stillbildskameror för ca 100 kronor stycket. Sedan gäller det bara att rigga upp dem på något smart sätt så att man kan få alla att utlösas samtidigt. Lyckas man bara med det så borde man kunna göra en ganska snygg bullet-time effekt. Beroende på hur många kameror man använder borde det kunna bli ganska så billigt dessutom. Nu är det bara att scanna alla bilder och morpha ihop dem...

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul idé. Det svåra med så billiga kameror är att de brukar ha mekanisk avtryckare. Avtryckaren är alltså direkt kopplad till slutaren, till skillnad från dyrare kameror där avtryckaren är en elektrisk knapp. Om avtryckaren är elektrisk så går det ju alltid att "tjuvkoppla" den.

 

Ett sätt är ju att ställa upp 10-20 personer med varsin kamera och så ropar man "ett, två, tre, tryck!".

 

Morphning är nog ett måste. Det använde de även i Matrix.

 

Förresten, den stora kostnaden blir nog den för 10-20 kamerastativ...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

jag har faktiskt testat det där sättet (med 1 kamera alltså)... eller jag tror de är samma sätt, orkade inte läsa allt... det funkar ju och så, även om mitt inte blev så jättebra. Det kan nog bli snyggt om man lägger ner lite tid på det.. det svåra med det är väl att filma runt o grejer.. jaja, kanske kan lägga ut filen nån gång så kan ni se hur det blev

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 9 månader senare...

ok grabbar, ny på forumet... tänkte försöka mej på effekten! Innan ja själv försökte göra den så ville ja kolla om "orginalet" funkade som ja laddade ner från creative cow. Allt funkar utan att bakgrunden inte finns me i bullet effekten i slutet... då bakgrunden bara e svart! kanske har nåt att göra me att när ja ska starta filen så står de "where is the file backgnd.jpg. Då klickar ja ju förståss på filen men bakgrunden e som sagt var inte me i bullet time effekten i slutet av klippet. Vet nån va som behövs göra??? tacksam för svar=)

 

MVH

Länk till kommentar
Share on other sites

Ville bara tillägga att i princip hela min dag har gått åt till att försöka hålla på med denna effekt... min bror fyller år nästa fredag å skulle gärna vilja ha me effekten i min film till han. Först förökte ja me orginalet men eftersom bakgrunden inte fanns däör beslutade ja mej för att gå ut å fota eget till filmen. allt gick hyfsat bra... men, nu komemr problemet!

bakgrunden som man ska sätta ihop med hjälp av 6bakgrundsbilder, hur får man en så perfekt bakgrund att den passar in me klippen(4frames). Å sen undrar ja hur man fixar den i motion så att bakgrunden matchar gubben hela tiden. Jag fick bara bilden att flyga förbi, suddig och i otakt me gubben. Vore grymt tacksan om nån hade ett svar, bra nog för mej att klara de här.

 

MVH

Länk till kommentar
Share on other sites

ok... men hur gör man bilden så den får en panoramasnurr på sej. Spelar de nån roll hur stor man gör varje bild i photoshop, eller kan man bara sätta ihop dom lite hur som? Å sen i premiere, hur ställer man in motion settings så de passar till bilden man vill ska va still? Försökte kolla på de redan gjorda men fattade inget!

 

MVH

Länk till kommentar
Share on other sites

När du ska animera bilden i premiere så ska du ju bara flytta bilden som är väldigt bredd (antagligen) från höger till vänster eller vice versa. För att få bilden att stanna rekommenderar jag att du helt enkelt börjar ett nytt klipp...alltså bara en stillbild

Länk till kommentar
Share on other sites

men de ja har problem me e att få de att passa gubben i luften. Alltså först blir de vitt i ena kanten eftersom bilden itne räcker till elelr nåt. å när ja zoomar in till ca 421 blir de för stort å konstigt för att allt ska passa. E de enda ja behöver göra då att göra de bredare eller vad? de e så pass brett att de tar upp hela photoshop i bredd!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Goddag, ny i forumet,Vi (se hemsida) har gjort några "bullet-time" effekter, då gjorde vi så att vi filmade den rörlsen vi ville ha, motiontrackade den, fixade lite i ett 3d prog ( gjorde en 3D kula och la in) sen rendarade vi och la samman lagrena (den renderade kulan med orginalklippet)

 

här är en bild ifrån en film vi gjorde för ett år sedan, blev inte det bästa resultatet av effekten, men den duger...

bullet.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...