Gå till innehåll

Mindre skärpedjup med vidvinkelkonverter?


erik_svedang

Recommended Posts

Eftersom att man måste zooma in väldigt långt med min kamera för att minska skärpedjupet till en rimlig nivå undrar jag om det skulle hjälpa med en vidvinkelkonverter. Då skulle kanske mer av motivet komma med i bilden, men skärpedjupet vara litet, eller???

Länk till kommentar
Share on other sites

Min erfarenhet av detta är att en vidvinkel konverter hjälper lite iaf. inte att minska skärpedjupet men att man slipper zooma in så mycket för de är ju inte altid man har plats att stå 20 meter ifrån :) tyvärr så sjtäl de väl endel ljus med.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Omöjligt pettsson. Enda lösningen till att få kortare skärpedjup är att öppna upp till minst 2 och gå så långt bort från objektet man kan.

 

Det enda en vidvinkelkonverter gör när man använder den och zoomar in är att ge en oskarp bild och det är inte riktigt samma sak som kort skärpedjup. Jag skulle ta av vidvinkelkonvertern när jag inte använder den för vida bilder eftersom glas ovanpå glas inte är en optimal optisk lösning. Man vill ha så lite glas som möjligt framför upptagningsytan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Altså, öppna till 2 då menar ju Traxx att man ökar bländaren "F-stop" så att den blir större. Ju större bländare, desto mindre skärpedjup.

Om man vill ha ett litet skärpedjup så gör man följande:

 

Ner med Fstoppen (stor bländare) Zooma in så mycket du kan men behåll givetvis den önskade kompositionen. ND filter kan hjälpa till om det är mycket ljus. (Vilket gör att du kan blända ner ännu mer)

 

Sedan har givetvis ytan på ccd störst betydelse, ju större CCD desto

lättare att få litet skärpedjup. Liten CCD, svårare att få litet skärpedjup.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...