Gå till innehåll

Hi-8


jones

Recommended Posts

Hej jag har en sony Hi-8 som har ett par år på nacken. JAg undrar om det går att redigera med denna i datorn. Har sett på elgiganten om någon adapter till datorn får annaloga kameror. KAn inte vara snäll och berätta hur det står till igentligen?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jeg vet inte riktigt, men en adapter kostar ungefär lika mycke som en ny Digital Videokamera, kameran är något dyrare, men mer värt pengarna. Köper du en DV kan du använda kameran som en konverter. Köper du en Digital8 kan du spela upp ditt Hi8band direkt i kameran o få ut en digital signal. Alltså optimal kvalite på dina Hi8 band, du kan även använda den som konverter om du vill använda andra format. Digital8 är samma som DV fast man spelar in digitalt på Hi8 band. Men som sagt bör man innan man köper kameran kolla så att funktionerna finns, vissa har de, vissa har de inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ochså en hi-8. Jag köpte en adapter till den för ca ett halvårsen. Adaptern kostade 900kr och trots sitt lilla pris så fungerar det bra.Inte lika hög kvalite som du får med en dv kamera men inte långt ifrån.

 

De programmen som medföljer för att överföra video är ofta värdelösa. Jag använder gratisprogrammet virtualdub som överför video med 10ggr bättre kvalite än det som jag fick när jag köpte adaptern.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast med en D8 kamera blir de lika kvalite som DV fast Hi8 blir ju inte bättre än vad de är. Men man får ju som sagt digital ut från ett analogt band direkt plus att D8orna spelar upp banden renare, vilket ger högra kvalitet. Bättre än så kommer man nog inte. D8 slår alla analoga vidokameror i uppspelning av video8 o Hi8. Enligt tester.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Den adapter ni pratar om kallas normalt "Videofångarkort" och kan väl ändå inte vara speciellt dyrt, kanske bara tre-fyra hundralappar. Sånt finns nog att köpa hos nästan vilken datorfirma som helst. Men det börjar kanske vara lite "ute" med ett sånt kort så risken är väl att dom kastar kortet efter en.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte ett för 100:- för en 3-4år sedan, Funkar väll bra

Men det krävs en någorlunda snabb dator för att den ska orka med att importera filmen.

 

Finns säkert något begagnat att få tag på också, inte mer än 150-300kr ska du behöva lägga ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...