Gå till innehåll

Utrustning för insatsstyrka


Recommended Posts

Hejsan hejsan.

 

Jag och min gode vän david regi. planerar att göra en film nu i sommar som vi tänkt lägga ner massor utav tid och pengar på.

Bl.a. så ska vi ha 4 piketpoliser med i filmen och dessa vill vi göra så verklighetstrogna och framförallt så tuffa som möjligt. Vet någon här på forumet om det finns något ställe där man kan få tag på diverse utrustning till dem som t.ex. hjälmar, västar och vapen?

 

På www.roligt.nu finns det allt detta men det står ingenting om uthyrning och priserna är inte särskilt låga.

 

Alltså.. Vet ni något ställe utöver roligt.nu som kan vara värt att kolla in?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ojojoj, en film för mig med andra ord! :D Piketpolisen är tunga pojkar, det. ;)

 

Som f.d. insatssoldat så kan jag komma med tips och idéer om ni önskar. Jag vet tyvärr inte var man kan få tag på dessa grejer, men jag kan ge lite grundtips på vad ni kan behöva:

 

* Ballaklava (rånarluva), svart.

* Mörka/svarta kläder i allmänhet.

* Svarta skor med högt stöd för fotleden.

* Svart stickmössa eller svart hjälm.

* Obligatoriska piket-märket på vänster axel.

* Mp5 med aim-point och vapenlampa.

* Svart bälte (polismodell, har ingen aning vad de heter) med diverse hållare för tillbehör (pistol, expanderbatong, handfängsel, pepparsprej).

* Skyddsväst (svart såklart).

* Handgranater (rök/knall).

 

Sedan, beroende på vad de ska göra, kan det behövas lite tillbehör för repellering och vertikala inbrytningar eller vad ni nu har tänkt göra. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Hur ser piketmärket ut då? Jag trodde piketpoliser hade vanliga polismärken, men du vet nog bäst. Har du någon bild på det så man kan försöka göra ett eget?

 

Jag har letat efter polis-bilder själv men hittar nästan inga. Inga träffar på Google eller Altavista. Var kan man få tag på sådant? Länktips tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittade den här bilden nyss..

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0010/30/30s16efterlyst38.jpg

 

kanske är det så att de har både piketmärke och vanligt polismärke?

 

Synd bara att bilden inte var så värst tydlig. Svårt att se hur märket ser ut härifrån.

 

Upphovsrättsskyddade bilder är inte tillåtet att lägga in med img-taggen. Har ändrat om till en länk i stället.

/Pace

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan ju vara billigare att köpa minimal utrustning och istället lägga energi på "beteende utbildning" för skådespelarna. Kan filmens manus klara av en något mer "civilklädd styrka?

 

Det är nog coolare med insats-styrka som rör sig rätt men saknar vissa detaljer i utrustningen än att de har kittet på sig men inte vet ett smack om hur man beter sig.

 

Det finns många specifika rörelse-moment som tränas in. Hur drar en polis vapen och gör mantelrörelse med bara en hand? Den typen av saker. Jag har filmat polisens närstridsträning för intent bruk och kan inte själv delge några detaljer pga tystnadsplikt. Men de tränar elaka saker som skulle få Kalla Fakta redaktionen att skutta av glädje.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Den biten där rörelser kommer in har vi för tillfället inget problem med.

 

Men tack för tipset, det behövs säkert en del träning och polisfilms-tittande för att få det att se snyggt ut!

 

Vet någon var man skulle kunna hyra schyssta mp5-replikor

och ända ha kvar det mesta av plånbokens tyngd?

 

Vi behöver som redan nämnt även all annan utrustning för att få det att se riktigt snyggt ut!

 

Skriv en rad om ni har tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

När det gäller vapen och statister som kan hantera vapen någorlunda realistiskt så tycker jag att ni ska kolla om ni har någon softair-gun förening i närheten. Många klubbar kör "Counterstrike" och har därför realistiska vapen och SWAT kläder. Där kanske du kan hitta dina skådisar också.

 

(Hmm, nu har jag skrivit mina två första inlägg och båda har samma innehåll, måste variera mig :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm... SoftAirGun-klubb... Never heard of it...

 

Tack för tipset! Kan vara värt att kolla det.

 

TDA - Är du själv delaktig i en sådan förening?

 

Skall titta om någon i kommunen vet något om någon sådan verksamhet...

 

Har någon mer information om softairgun-klubbar?

Skulle vara roligt att höra hur det egentligen går till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Njae, lilla_farbrorn inte sitter dom framför datorn och larvar sig. Snarare är dom ute i skogen och larvar sig. När det gäller hur seriösa olika klubbar är så varierar det väl. Men den klubben jag känner till har 45 medlemmar mellan 19-40 år gamla. Ett gäng killar och tjejer som gillar att leka krig.

 

Själv har jag bara testat paintball, men det är ju kul så...

 

David regi, ta och kolla med SVEROK, kan tänka mig att många är anmälda dit för att få föreningsstöd. Annars kanske kommunen vet...

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller airsoft eller "soft air guns" som det kallas får jag väl påstå att jag är hyffsat insatt i det hela...

 

Känner tyvärr ingen i just Vallentuna, men vill du komma i kontakt med airsoftare rekommenderas ett besök http://www.sasf.nu/ -> Forum och http://forum.airsoftsverige.com/forum/ som troligtvis är det mest välbesökta airsoftforumet i Sverige.

 

Vår egen hemsida är tyvärr under återuppbyggnad efter en serverhärdsmälta, men tonvis med bilder och 40+ filmer ligger åtminstone uppe på http://www.seriemordarna.tk för den som är nyfiken på vad vi pysslar med. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja.. såg nu på roligt.nu att de hyr ut mp5or så våra problem med vapen är lösta.. (de har iofs bara 2 stycken för uthyrning men man får väl förhandla lite)

 

EDIT: Anledningen att jag inte såg det tidigare var att jag det inte var någon bild utan bara en kryssruta..

 

På forumet som Marsupilami tipsade mig fick jag denna länk:

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,51083,00.html

 

Frågan är nu om man ändå kan använda mp5or nu när de bytt?

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

De har inte bytt vapen utan införskaffat en bättre variant för skjutning på längre avstånd (det som HK 53 används till i dag). I trånga utrymmen är mp5:or (och pistol beroende på situationen) fortfarande överlägsna. ;)

 

Piket-märket införskaffar du lämpligtvis hos polisen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, men en av piket-styrkescenerna ska vara utomhus. :(

 

Vi bestämmde oss för att eftersom det blir alldeles för dyrt att hyra dubbla vapen åt samtliga piketpoliser så nöjer vi oss endast med mp5or även fast HK 53an eller den nya CGA 5an hade varit mer verklighetstroget. Vi får bara hoppas att publiken inte är så petiga/kunniga. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

inte riktigt vad vi letar efter.. vi behöver svenska märken.

 

Utrustningen var kanske bra men vi har inte råd att köpa grejerna utan bara att hyra dem. Denna shop ligger i Florida och gör uthyrning omöjligt. Men tack ändå Alom.

 

Vi ska försöka få tag på grejer på Militaryshop inne i Stockholm.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Vi har en ytterligare fråga gällande vår piketstyrka.

 

I en utomhusscen, ska en av piketstyrkorna ha en shotgun? Alltså, använder de det i verkligheten?

 

Vi har fått reda på att Svenska piketens shotgun är en "Maruzen M1100":

http://www.wargameclub.com/pcart/shopper.php?itm=MZ-SG-M1100BS_cat_Shotguns

 

Stämmer det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...