Vad ser tittarna egentligen i 360 grader virtual reality-film?

Vad ser tittarna egentligen i 360 grader virtual reality-film?

Med virtual reality har du möjligheten att snurra runt kameran 360 grader i en film. Men gör folk verkligen det?

Vrtigo är ett företag som specialiserar sig på virtual reality. De har också analyserat tio miljoner videovisningar av virtual reality-videor där tittarna kan snurra runt på kameran och titta i cirkelns alla 360 grader. 

Med få undantag visar det sig att de flesta bara tittar rakt fram i videon. I Vrtigos undersökning är det endast fyra procent som tar del av virtual reality fullt ut, det vill säga snurrar runt kameran ett helt varv runt sin egen axel.

Det beror förmodligen på att filmmakarna än så länge koncentrerar innehållet precis framför kameran, och väldigt få filmer berättar en historia där saker och ting sker bakom kameran.

Very few viewers spend time looking behind them (180°). In fact, 50% of audiences don’t look beyond 165° and it’s only the 96th percentile of viewers who experience full 360°. We believe the reason why so few people turn around and stay long enough to look behind them is due to stylistic choices made by filmmakers. Most videos orient users at 0° along the y-axis and keep the action focused there throughout the video. As interactive 360 videos gain popularity and content creators continue to use (and measure!) audio/visual cues to encourage exploration, we expect audiences to reach closer to 360° coverage.

Hur gör du, tar du del av alla 360 grader i virtual reality? Eller är virtual reality mest en hype? Skriv en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Do People View All 360°? (blog.vrtigo.io)

Skriv kommentar