Casting

Castingen, att välja skådespelare, är förmodligen halva jobbet med en film. Väljer du fel skådespelare kan ett fantastiskt filmmanus gå åt skogen. Därför bör du alltid välja dina skådespelare med omsorg för att ta reda på deras möjligheter och begränsningar.

En del manusförfattare börjar inte skriva manuset förrän de vet vem som ska spela i filmen, och skriver då historien med dessa personer i tankarna för att skräddarsy dialog och beteende. I sådana lägen behövs casting oftast bara för de mindre rollerna. För oberoende filmare kan det också vara en bra idé eftersom det kan bli enklare att skriva. Om man redan vet hur en person kommer att reagera i en viss situation, så skrivs filmmanuset i princip av sig självt.

Ett bra tumregel kan vara att alltid ordna skådespelare innan du skaffar utrustning. Kameror och annan inspelningutrustning kan man alltid få tag på, på ett eller annat sätt, det är värre med skådespelare som kanske har andra saker att göra.

Vikten av casting och rätt skådespelare

Hur viktigt är det egentligen med rätt skådespelare? Det är oerhört viktigt. När du hittat rätt skådespelare så är arbetet med att regissera dem plötsligt inget mysterium alls – det bara fungerar.

Det värsta som kan hända är att hela tiden misslyckas med att få en skådespelare att agera som man vill. Hur man än försöker att förklara tagningen, så går ingenting som planerat. Då har man helt enkelt valt fel person till rollen, även om det kan vara svårt att inse detta. Det gäller inte bara att hitta rätt skådespelare för rollen, relationen mellan skådespelare och regissör är också viktig. Det gäller därför att hitta rätt skådespelare för rollen och regissören.

Det kan tyckas vara onödigt, men det är även viktigt att hitta bra skådespelare för de mindre rollerna. En huvudrollsinnehavare har ofta hela filminspelningen på sig att hinna sätta sig in i rollfigurens karaktär, medan en biroll kanske bara har en tiondel. Försök därför, om möjligt, att hitta utmärkta skådespelare även för de minsta rollerna.

Råttor är jättebra skådespelare. Om du har en råtta och ber den spela en råtta så gör den det jättebra, medan en människa som ska spela människa kan vara urusel.
Dario Argento, regissör

Ordna testdialoger under castingen

Ordna sedan testdialoger med skådespelarna, där du vill veta hur de svarar på personregi. Se till så att du har en medhjälpare med dig, helst en skådespelare, som kan läsa sin del av dialogen. Då kan du ostört studera deras skådespelartalanger. Du kan även videofilma testdialogen så att du kan titta på castingen senare om du skulle vara osäker på något eller behöva jämföra.

Låt medhjälparen variera tolkningen av texten, så att du på så sätt ser om skådespelaren är flexibel och anpassar sitt spel efter medhjälparen. Säg till skådespelaren att castingen inte är för en specifik roll, utan snarare för att utforska hur karaktären kan variera tolkningen. Säg inte "såhär ska du göra!" utan "vad tror du om det här?". Du ska låta skådespelaren tänka själv, och inte säga exakt hur han eller hon ska agera. Annars blir det lätt att skådespelaren bara härmar det du vill och då kommer dina egna brister som regissör (det är ju inte du som är skådespelaren) att smitta av sig på sådespelaren.

Men hur vet man om en skådespelare är bra eller inte? En bra skådespelare ska huvudskakligen kunna uttrycka sig med kroppen, rörelser och gester. En skådespelare som är skicklig verbalt är knappast någon ide att ens fundera över, möjligtvis som speakerröst.

Vissa regissörer väljer att arbeta med samma skådespelare om och om igen, därför att regissören då känner till deras möjligheter och begränsningar.

Amatör eller proffs?

Det är nästan alltid lättare att att improvisera med amatörer, eftersom professionella skådespelare snabbt kommer in i manuset. Det gäller att få ut bästa möjliga naturliga spel från amatörer, men de är oftast bara bra vid första tagningen.

Det bästa sättet som amatör att få fram bra eller till och med enastående rollprestationer kan göras genom att välja naturliga skådespelare.

Är en rollfigur rädd och ängslig bör du inte välja en person som är glad, humoristisk och väldigt skämtsam, utan någon som verkligen är rädd och ängslig och som kan leva sig in i rollfiguren. Umgås därför med skådespelaren så mycket som möjligt och lär känna hur han eller hon är som person.

Använd professionella skådespelare om möjligt, och använd bara amatörer om du inte kan få tag på annat eller om scenen kräver det.

Välj äldre skådespelare

Om du själv är ungdom bör du gärna välja lite äldre skådespelare än dig själv. Dels för att ta bort amatörstämpeln som lätt uppkommer, och dels för att det blir mycket intressantare när personer i olika åldrar gör film.

Sammanfattning

  • Under castingen väljer du rätt skådespelare till rätt roll till din film.
  • Glöm inte bort att castingen också handlar om att regissören och skådespelaren ska passa ihop.
  • Välj även bra skådespelare för de mindre rollerna.
  • Ordna testdialoger och se hur skådespelaren svarar på regi, samt hur han eller hon kan variera sin tolkning av karaktären.
  • Välj endast amatörer om du inte har tillgång till annat, eller om scenen kräver det.
  • Väljer du amatörskådespelare, så välj personer med de egenskaper som karaktären har (rädd karaktär spelas av en rädd skådespelare etc).

Sätt betyg

44

6 kommentarer

  1. Peter Johnson
    Peter Johnson skriver:
    jag tror att du har rätt ,men jag tror oxå att det finns personer (som jag ) som är naturligt lagda åt ett visst yrke t ex skådespelare.
    Jag har bara mycket lite erfarenhet om film ,men tror att om man verkligen är intresserad av nåt så smälter man liksom in i det, men en sak tror jag att du har väldigt rätt i : att det är nog lättast att spela en roll som stämmer överens med hurdan person man är.
    Skulle va kul att få en respons på det här, gärna från då Dario Argento själv. tack hej
  2. Camilla
    Jag förstår inte hur vi naturliga begåvningar skall lyckas att ta oss fram? Jag menar de flera rollsättare väljer ju folk men branch vana. Och jag håller inte med om att en person som skall spela "rädd och ängslig" skall vara detta själv och inte humoristisk. Då är man ju inte en bra skådespelare om man inte lyckas hitta karatären. Jag tycker det finns jukt många riktigt dåliga skådespelare, som bara läser texten, ingen känsla. Och dom är på TV!? Hur lyckas de?
  3. Madde
    Ja håller med Camilla! Sitter här, 17 år med mina skådespelardrömmar å känner hur dom bara känns mindre å mindre... är det verkligen så himla svårt att bli skådespelare? När jag tittar på TV och film så ser jag skådespeleri som jag tänker att det där kan jag ju göra lätt! Å så kommer massa text om amatörer å proffs å allt. Hur kan man vara ett proffs om man inte ens får en chans? För att branschen endast vill ha folk med erfarenhet? Visst det är ju inte BARA erfarenhet, men jag menar, det handlar ju alltså om att komma in i karaktären å inte vad man gjort förut. Annars stannar ju utvecklingen.

    Vet inte, känns som ja bara babblar å spyr ut tankar. Men ja sitter här uppe själv (alltså ingen annan å prata med :/:P) med skådespelardrömmar å läser att det är skitsvårt att bli skådespelare å att man måste ha skitmycket talang å så. Men hur vet man om man har skitmycket talang om man aldrig får utmanas?

    Å ja läser att man måste kunna ta fram karaktären flera gånger. Hur gör man det? Det borde man väl lära sig på teaterhögskolan, eller? Blir lite orolig.

    Å detta med att det är rhytm, andning, gång och allt. Är det så märkvärdigt? Man andas ju i karaktären? Och karaktären skapar ju ev. en speciell gång? Är det då så viktigt och detaljerat? Det är ju trots allt bara skådespeleri. Gå in i/skapa en karaktär och förmedla en berättelse med känslor och budskap. Eller?

    Skulle va skönt å få lite svar på detta. Annars får ja tänka i andra banor. Å dom här tankarna får mig att känna mig konstig i huvudet. Jag gillar dom inte. :S :( Intution, kanske?

    Vem vet.

    Jag lever efter budskapet Follow your dreams, men då undrar jag om detta verkligen e det jag vill? Att härja i hundratals auditions kanske helt utan resultat? För några timmar sen skulle jag svara, ja förfan! Absolut! Men nu vet jag inte. Jag vill bara hålla på med acting, inget andas si och så.

    Jaja... blir lite nere på själva tanken. Ja e i alla fall väldigt tacksam för svar nu.

    Tack på förhand.
  4. Lukas
    För att kunna utvecklas som skådespelare, ta jobb som statist i filmsättningar. ta allt du kan få tag på.
    Spela amatörteater etc för att få vana.

    Skådespelare är inte något man blir över en natt, det är (så som dansare och musiker) ett yrke som man måste brinna för och aldrig släppa den lilla glöd som alltid finns.

    Ju mer vana du samlar på dig, desto större är chanserna att få en biroll eller huvudroll!

    Det finns en rad olika hemsidor som guidar dig till hur du skall göra för att få roller.
    www.filmcafe.se är en bra sida att starta på för att få små gig runt om..

    Bered dig på mycket slit, skaffa utbildning om du kan komma in på en sådan och framför allt, sluta aldrig kämpa!

    Lycka till!
    /Lukas
  5. Viktor
    Säger bara en sak... Johnny Depp. Han är skådespelarnas kung! Om ni vill lära er, kolla på honom! Lycka till!
  6. Siri
    Vi är två tjejer som båda är 13 år, och som jobbat i ett halvår på ett manus till en kort serie, men vi har inga skådespelare. Vad ska vi göra? Det känns inte så tryggt att bestämma möte med vuxna män som vi bara mailat med innan så vi vill gärna ha nån som är bekant men vi vet inte vad vi ska göra. Någon som har något tips?

Skriv kommentar