Filminstitutet får ny kritik för krav på kön och hudfärg
Foto: Sharon McCutcheon

Filminstitutet får ny kritik för krav på kön och hudfärg

Svenska filminstitutet vill följa efter i spåren av Oscarsgalan som inför kvoter på filmskaparnas etnicitet, kön och sexuell läggning.

Amerikanska Oscarsgalan kommer införa flertalet krav på filmskaparna gradvis till och med 2024, enligt SVT. Nu måste huvudroll eller viktig biroll bestå av någon från en etnisk minoritet. Eller så kan minst 30 procent av skådespelarna vara kvinnor, etnisk minoritet, HBTQ-person eller ha någon form av funktionsnedsättning. Alternativt kan handlingen kresta kring någon av dessa grupper.

Svenska filminstitutet vill också ta efter den här typen av krav på filmskaparna.

– Det kan handla om vilka berättelser som berättas, vem som spelar rollerna och vem som står bakom kameran. Vi tycker att det måste ske en förändring och vill ta upp det på nästa möte med branschen, säger Anna Serner, vd för Svenska Filminstitutet till SVT.

Hon påpekar dock att det inte är politisk styrning:

– Det är ett väldigt vanligt argument mot all typ av förändring. Man måste ha med sig det, men jag tycker inte att belöning alltid är samma sak som styrning. Det handlar om belöning, inspiration och incitament.

På sikt vill Anna Serner ta bort könsuppdelningen för bästa skådespelare i Guldbaggegalan, men först när filmbranschen har blivit mer jämställd.

Samtidigt finns det kritiker som inte vill se ökad politisk styrning.

– Jag tycker det blir ett lite nordkoreansk sätt att se på kultur: Det kommer krav uppifrån som ska uppfyllas, säger regissören Ali Abbasi till SVT

Eva Hamilton, ordförande för Film- och tv-producenterna, är också kritisk:

– Öppnar man dörren för att ge allehanda pekpinnar för belöning eller för att ens utdela stöd måste man komma ihåg att filmstöd i Sverige är en politiskt styrd verksamhet. Då ska man vara väldigt, väldigt försiktig.

I en krönika i Expressen skriver filmvetaren Hynek Pallas att svensk film måste räddas från flosklerna.

Anna Serner svarar i Expressen:

– Det här är inga perifera aktivistfrågor som hänger ihop med att jag är ett enfrågeparti. Det här är frågor som rör en hel värld och faktiskt dess överlevnad, som för övrigt förenar oss med andra kulturvärldar.

Hynek Pallas replikerar att filminstitutets styrning är ytlig och farlig och anser att Anna Serners text innehåller mer plakatfloskler.

Den 2 november startade People of film, vilket är en plattform för rasifierade filmare, rapporterar bland annat DN, med syfte att få in andra personer än vita i filmbranschen. Den finansieras av bland annat Svenska filminstitutet.

Fler röster

Skriv kommentar