Så formaterar och strukturerar du ditt filmmanus

När man skriver ett filmmanus tar man hänsyn till så kallade formatregler, vilket är manusets språk och hur det struktureras. Formatregler bestämmer hur manuset skall byggas upp rent tekniskt och används för att alla filmare ska kunna förstå varandra och vad författaren menar.

Filmmanusets formatregler

Manuset är uppbyggt av scener, det vill säga ett händelseförlopp som kan filmas i ett svep på samma plats. Om kameran följer en person genom ett antal rum, räknas detta dock fortfarande som en scen, men man måste då exempelvis skriva "kameran följer Erik genom hallen". Tidsförändringar ger också en ny scen, även om det rör sig om samma plats. En scen består (oftast) utav flera tagningar och scenerna bildar tillsammans sekvenser.

I en scen beskriver man allting som händer i bilden som är viktigt för att föra berättelsen framåt, allt från rekvisita till vad människor gör och säger. Beskrivningen sker i presens (nutid), eftersom det som händer på biografen händer här och nu, och det spelar ingen roll om historien går tillbaka 20 år i tiden.

Längre ned i denna text hittar du formatreglerna utförligt beskrivna, men vill du ha en liten kortfattad lista att skriva ut så kan du ta en titt på manusets formatregler (PDF) med kortfattad beskrivning av hur du kan strukturera ditt manus.

Manussida

  1. Titeln skrivs ut med citationstecken mitt på förstasidan. Använd typsnittet Courier, 12 punkter genom hela manuset.
  2. Författaren till manuset placeras under titeln.
  3. Manusförfattarens adress. Om författaren tillhör ett produktionsbolag skrivs den adressen.
  4. Slutligen, när manuset skapades och när sista uppdatering gjordes. Du kan skriva versionsnummer också, annars kan man lätt blanda ihop gamla manus med nya. Dessutom bör du skriva om det är ett grovmanus, slutmanus eller ett treatment.

Manussida

  1. Filmens title skrivs med versaler längst upp, mitt på sidan.
  2. Ny rubrik för varje ny scen, med scenens nummer, plats, tidpunkt och EXT (exteriör) för utomhustagningar eller INT (interiör) för inomhusscener. Scenen säger även om det är DAG eller NATT eller MORGON. Hur ljust eller mörkt det är skriver man i scenbeskrivningen.
  3. Scenbeskrivningen — JOHN, en lång kille... — lyfter fram det som är viktigt i scenen (miljö, personer, ålder och hur situationen är).
  4. Ljud skrivs med versaler.
  5. Karaktärsnamnen skrivs ut med versaler första gången de dyker upp plus åldern direkt efter, därefter skrivs de som vanligt. Då vet man när en karaktär dyker upp för första gången.
  6. Dialogen skrivs med indrag och med personens namn ovanför i versaler så att man vet vem det är som pratar.
  7. POV (Point Of View) är när kameran är någons ögon. POV är alltid en egen scen och skrivs endast ut om det har ett speciellt syfte.
  8. ÖVERTONING och andra dylika övergångseffekter skrivs i högerkant med versaler.

Manussida

  1. Vid filmning inifrån och ut (till exempel genom ett fönster) börjar man scenrubriken med INT/EXT, respektive EXT/INT.
  2. Om kameran ska följa en person genom olika rum och miljöer, utan scenbyten måste man skriva att kameran följer, kameran går före och så vidare.
  3. O.S. (Off Scene) betyder utanför scenen, vilket man skriver när ljud hörs från något som inte syns i bild. Det kan exempelvis vara polissirener som hörs trots att vi inte ser polisbilen.
  4. Anvisning om hur en dialog ska uttalas eller hur en person ska agera medan han pratar skrivs inom parantes.
  5. Använd inte fler kamerainstruktioner än nödvändigt och skriv dem med versaler. KLIPP TILL behövs egentligen inte skrivas ut.
  6. FORTSÄTTER skrivs med versaler på högerkanten om den aktuella scenen fortsätter på nästa sida i filmmanuset.

Manussida

  1. FORTSÄTTER skrivs i vänsterkanten av manuset som fortsättning på scenen på föregående sida.
  2. V.O. (Voice Over) skriver man när man hör ljud och tal som inte finns med i scenen, till exempel när en person berättar.
  3. INTERCUT är ett sätt att komma ifrån att behöva skriva en ny scen för varje ny replik som sägs mellan två personer som inte befinner sig i samma rum, som exempelvis ett telefonsamtal.
  4. (i telefonen) (i mikrofonen) (ur högtalaren) skriver man för att påpeka vad ljudet tar vägen eller kommer ifrån.

Alternativa formatregler för filmmanus

Man kan även skriva ut de karaktärer som är med i den aktuella scenen, genom att omedelbart efter scenrubriken placera namnen på de karaktärer som medverkar. Precis som instruktioner som "klipp till" är det valfritt att använda sig av.

EXT. SKOG - DAG

John, Erik

JOHN, 17, springer snabbt på en skogsstig. Han är klädd i vita...

Manus som skrivs på svenska bör ha svenska kamerainstruktioner. Skriv upptoning i stället för fade in.

Normalt sett så ska man inte bryta mot formatreglerna. Om man nu skulle få för sig att göra det, bör man inte göra allt för stora omstruktureringar och ändringar. Formatreglerna är ju till för att alla manus ska se likadana ut och därmed bli lättare att förstå. Därför kan det vara förvirrande om du bestämmer dig för att ge befintliga regler en ny tolkning.

Vanliga fel när man skriver filmmanus

När man börjar skriva filmmanus för första gången är det lätt att ramla ner i de olika fallgroparna som uppstår. Sedan grundskolan har man blivit itutad att skriva på ett visst sätt - men det kanske inte fungerar så bra med ett filmmanus. Här har du förklaringarna till varför det inte gör det:

Verklighetens medium

I ett filmmanus skriver man vad man ser och hör. Du kan exempelvis skriva "mannen är rik och glad", då vi kan se hans kläder och hans leende. "Skild sedan två år tillbaka" är svårare att skriva eftersom inget i bilden säger att han är skild, vi kan inte "se" hans skiljsmässa. Därför måste man i bild eller ljud på något sätt gestalta att han är skild. Känslor kan också vara svåra att skriva ned, utan dessa måste visas på ett eller annat sätt. Film är nämligen att leka med verkligheten.

Detaljerade instruktioner

Att försöka "regissera på papper" är kanske det vanligaste felet som amatörer gör, vilket innebär att man skriver ner exakt så som man vill ha scenen. Det är ganska lätt hänt att man målar upp en bild framför sig, och vill försöka att få med allt som man tänkt sig och förmedla det till den som läser filmmanuset. Risken är att det blir för mycket instruktioner. Försök i stället att bara skriva ned de kamerainställningar som är absolut nödvändiga för historien, vilket kanske är väldigt få eftersom ett filmmanus kan tolkas på en mängd olika sätt. En närbild kan exempelvis illustreras genom texten "Hans finger trycker på den blodiga play-knappen". För att publiken ska se att knappen är blodig är man tvungen att ta en närbild. På det viset slipper man skriva "närbild på play-knapp som är blodig".

Varför man gör på detta sättet är för att regissör, fotograf, scenograf med flera själva ska kunna få vara kreativa i sitt arbete. Vad skulle du som fotograf säga om någon ger dig ett manus där varenda kameravinkel är förutbestämd? Fotografens jobb då reducerad till att trycka på inspelningsknappen. Det är det kreativa filmteamet, regissören i spetsen, som i slutändan ska visualisera manuset. Dessutom är det lättare att läsa filmmanus om det finns en berättelse snarare än en lista över kamerainstruktioner.

Glöm inte detaljerna

Även om du vet hur dialogen ska sägas, hur scenografin ska se ut, och allt annat som är relevant för filmmediet, bör du skriva ner dessa i manus. Tro inte att du kan säga det som egentligen skulle stå i manuset till skådespelarna vid inspelningstillfället. Vad är det då för mening att skriva manus?

Undvik också högtravande anvisningar som i detalj beskriver hur något ser ut. Det räcker med en enkel beskrivning för att måla upp en bild framför sig: "rött hus, vita knutar - ser ut som ett hus i mängden. Färgen är sliten och det ser ut som det inte målats på flera år".

Timing

Timingen är också väldigt viktig. En skådespelare som exempelvis ska gå ut genom en dörr kan inte ha för många repliker att säga - då kanske han inte hinner med dem innan han har försvunnit ut ur bild. Och kanske han eller hon aldrig stannar - då är dialogen på tjugo sekunder helt felplacerad. Försök föreställa dig en skådespelare som säger dialogen du skriver. Då ser du om den är för lång eller för kort.

Blanda ihop delarna

Många amatörer blandar ihop scenbeskrivningen med dialog. Scenbeskrivningen innehåller följande och skrivs i ordning: Miljö (hur det ser ut), personer (vilka som är med) och handlingen (vad som händer). Handlingen och miljön behöver dock inte skrivas ut om scenen är en följd av den föregående.

Var konkret

Scenrubriker som 1. EXT. SKOG - DAG är kanske inte något som läsaren fäster allt för stor vikt vid. Därför kan det vara bra att direkt efter scenrubriken skriva var man befinner sig och hur det ser ut. På inspelningen däremot, är scenrubriken nästan det enda man hinner läsa!

Tips när du formaterar ditt filmmanus

  • Filmmanus skrivs av traditionella skäl med typsnittet Courier i 12 punkter. Om du behöver betona något i din text, stryk under texten. Så är traditionen för att få manuset att se så rent och snyggt ut som möjligt.
  • Skriv alltid ut namnen i respektive scen i manuset. Vid inspelning kan det vara förbryllande när det står "han" eller "hon", och då kanske man måste gå tillbaka några sidor för att veta vem det rör sig om. Skriv också vad de gör.
  • "TITLAR", "SÅNGER" och "BÖCKER" skrivs alltid ut med versaler med citationstecken.

Sätt betyg

292

11 kommentarer

  1. Anonym
    Jättebra sida för studerande som jag, vill jag börja med att säga! Men nu när jag läste "Filmmanusets struktur" igen så lade jag märke till att du rekomenderade även Verdana och Helvetica, under punkt ett. Ingen stor grej men skall man inte använda klackar till all brödtext för att förenkla läsandet?

    /Robin
  2. Filip
    Tack så väldigt mycke för det här Peter.

    Det är en ska jag vill fråga om, om man har nått manus klart och vill sicka in det till nåt productions bolag eller nåt hur gör man då?

    /Filip
  3. Milojka
    Hej Peter! Tack för att du delar med dig av dina kunskaper om manusskrivandet.


    Vem kan man skicka färdig manus för filmproduktion och hur skyddar man sin filmmanus så att någon annan inte skriver sitt namn som manusförfattare.

    Milojka
  4. André
    Tack för en välskriven text!
  5. Ariella Kosovic
    yay, nu vet jag hur jag kan skriva till min film i framtiden
  6. Lovisa
    Hej, jag tycker denna sida var jättebra! Jag undrar samma sak som Filip och Milojka, vart skickar man sitt färdiga filmmanus och hur skyddar man det?
  7. lala
    producera själv

    chansen är liten att nån skulle vilja ha era saker. alla har fullt upp med sitt.
  8. Jonas Collin
    Tack för en bra filmskola!

    Skulle ni inte kunna ta fram en Word-mall som funkar både för Mac och Windows?

    Som den här: http://www.adastramedia.se/manusmall/

    Fast med de formatmallar som ni förespråkar?
  9. AO
    Är det filmspråk att skriva "och en tränings overall" istället för träningsoverall som det annars heter?
  10. Daniel Falk
    Om man planerar att sälja sitt filmmanus så ska man absolut inte gå efter denna "mall"! Om man skrev ett manus på detta sätt så skulle man bli klassad som en amatör som inte vet vad han/hon håller på med. Man beskriver aldrig hur kameran ska vara positionerad eller hur den ska röra sig under scenerna - det är inte manusförfattarens jobb.
    Sure, om du ska regissera ditt eget manus så är det väl okej, men det är inte speciellt intressant för skådespelarna att läsa en massa tekniskt tjafs - det kan istället förstöra själva läsupplevelsen. Du ska skriva ett manus, inte en shot list...

    Om ni googlar "How to write a script" så märker ni omgående att det som skrivs här är raka motsatsen till hur man egentligen ska göra. Ofattbart.
  11. Johan
    Svar till Daniel Falk.
    Det är faktiskt herr Falk som har fel här.
    En vanligt sprid myt bland olika "Manusgurus"(Läs: Personer som aldrig försörjt sig på att skriva manus själva) är att man aldrig får beskriva hur kameran ska vara positionerad. Detta är en total missuppfattning.
    Om man läser et antal oscarsvinnande manus så inser man rätt snabbt att mer eller mindre samtliga använder olika typer av kameradirektiv i manus för att så effektivt som möjligt förhöja läsupplevelsen och låta läsaren se filmen framför sig på bästa sett.

    William Goldmans manus till "Butch Cassidy & The Sundance Kid" som i flera omröstningar framhållits som det bästa manus som skrivits börjar tex med en kameraanvisning i det allra första text-stycket.

    I detta fall är det uppenbarligen herr Falk som har lyssnat på "Amatörer".

Skriv kommentar