Skapa en kortfilm på en helg för att bli en bättre filmare

Jag vill slå hål på myten att det är svårt och omständligt att göra snygg film. Som de flesta redan vet så är filmskapande långt ifrån en enkel match, dock tenderar de flesta att förstora upp det hela och nästan ha inställningen att det är något som ska vara svårt. Så med en deadline på två dygn, och med siktet inställt på att krossa denna föreställning, började vi planera att göra en kortfilm över en helg.

Slutresultatet

Innan vi sätter igång kan det vara bra att se filmen som vi faktiskt skapade. Du hittar den nedan.

Vårt resultat är inte banbrytande, och absolut inte det bästa i sitt slag, men vi är ändå nöjda med vad vi åstadkom på en helg. Givetvis kan man argumentera för att det är svårare om man skulle vilja göra en längre film eller en film som innehåller dialog.

Ha en klar bild

Att ha ”en klar bild” kan låta som en självklarhet, detta kan ändå vara värt att prata lite om. Denna artikel riktar sig främst till de som vill få ihop en film snabbt, eller som vill effektivisera sin helginspelning.

Ta upp ett block och skriv ner svaren på följande frågor:

  • Vilken känsla vill du ha på din film?
  • Var ska filmens olika scener utspela sig?
  • Vilka är karaktärerna och hur är de klädda?
  • Sker någon form av karaktärsutveckling?

Troligtvis kommer du inse att större delen av det du skriver ner kommer att vara ordbajs. Detta är bra, det betyder att du faktiskt tänker igenom allt som du behöver tänka igenom. När du är klar kan du gå igenom det du skrivit för att sedan göra ändringar.

Välj ut musiken innan, åtminstone några alternativ. Har du musiken i huvudet när du spelar in får du en bättre känsla för vilka tagningar som passar och vilka stämningsbilder som behövs för att få till en genomgående känsla i filmen.

Planera allt – undvik uppstartskurvor

För att ha en ärlig chans att göra en film på två dygn krävs såklart en hel del planering. Förbered verkligen allt inför själva helgen, till och med maten. Att aldrig behöva leta en ny plats att spela in på, att aldrig behöva skiljas åt för att styra mat på egen hand, att alla vet sin roll och att det inte finns några som helst frågetecken är sjukt viktigt för att kunna klara av en sådan kort deadline. Tänk även på att alla behöver äta.

Vårt schema

Fredag dag

  • Inhandlande av allt material till filmen. Vi besökte secondhandbutiker för att dra ner på kostnaderna rejält. Allt material till vår film (kläder, gasmasker, smuts och blod) kostade under tusenlappen. Exempelvis dränkte vi en filt i vanligt vetemjöl, som vi sedan vippade med, för att åstadkomma den dimmiga atmosfären.
  • Manusförfattande samt att skicka manus till röstskådespelare.
  • Samordning av vänner som skulle hjälpa till.

Fredag kväll

  • Hela gänget samlades över en pizza där vi diskuterade ihop oss och gick igenom vad varje persons roll i produktionen skulle vara.
  • Vi färdigställde alla kostymer genom att gå bärsärk på dem på marken utomhus. Att bildgoogla på ”post apocalyptic sniper” hjälpte till.
  • Vi gick igenom filmer som inspirerade oss och förde över snygga bildkompositoner från dessa till en iPad.
  • Kameran laddades, korten tömdes och alla väskor packades. Det är lätt glömma saker om man gör det när man är morgontrött.

Lördag morgon

  • Kostymerna färdigställdes och sattes på plats.
  • Genomgång över gemensam frukost.

Lördag dag

  • Hela inspelningen genomfördes på cirka fem timmar. Vi gick i samlad grupp, de som var inblandade i själva filmandet filmade och de som hade annat ansvar förberedde nästa scen. Det hela gick extremt effektivt tack vare all förberedelse.

Lördag kväll

  • Först gjordes en grovklippning för att få en överblick om vad som behövdes göras.
  • När denna var klar kunde de effekttagningar som skulle göras lätt delas ut till de som skulle göra dem, samtidigt som själva filmen började ta form i klipprogrammet.
  • Vi färgsatte även det hela. När klockan blev fem på morgonen var alla sekvenser klara, då kastade vi in handduken för lördagen.

Söndag morgon

  • Att sova på saken hjälper mycket. Nu såg vi missar i kompositionerna som gjorts dagen innan och vi kunde lätt åtgärda dem.
  • Att göra ”final cut” när vi redan hade förberett voice over och musik gick som på räls.
  • När lunchen serverades var filmen redan färdig.

Verktyg som hjälper

Du är inte den första i världen som vill dela anteckningar och produktionsmaterial med resten av teamet utan att behöva skicka 47 mail om dagen. De flesta av er känner säkert redan till dessa verktyg men det kan vara bra att få en spark i baken för att faktiskt börja använda dem.

  • Dropbox – Ha en gemensam samplingsplats för inspiration och viktiga filer. Installera appen på din telefon så får du med dig allt material på fältet också.
  • Evernote – Skriver du exempelvis ditt manus här kan resten av ditt team alltid ha tillgång till den senaste versionen och eventuellt komma med input och idéer. 

Använd dina sociala nätverk

Om du fortfarande läser denna artikel gissar jag att du inte är ett stort produktionsbolag eller en stjärnregissör. Använd dina vänner och dina sociala nätverk för att slippa planera allt själv, det gjorde vi. Varför inte slänga ut en fråga på Twitter om lämpliga inspelningsplatser? Eller använda Facebook för hitta vänner som vill skådespela? Människor älskar att hjälpa sina vänner och när det kommer till film är det alltid något speciellt.

Hitta inspiration – skit i storyboard

Då fokus här ligger på att få saker och ting gjort snabbt, kommer du garanterat inte hinna synkronisera ditt manus eller din story med alla inspelningsplatser du valt ut. Mycket kommer visa sig fungera på plats och då gäller det i stället att få till ett snyggt foto som passar platsen. Något vi gjorde var att i förväg leta snygga vinklar i filmer med liknande tema, och spara ut bilder på de vinklar vi gillade. Dessa laddades över på en iPad med hjälp av Dropbox och togs fram för inspiration vid minsta lilla hack i produktionen. Det är ingen skam att ta hjälp av ett redan uppfunnet hjul.

Våga vara boss – våga släppa ansvar

För varje frågetecken som uppstår så uppstår även massor av dötid. I ett fall som detta är det oftast bättre att bara ta ett beslut än att diskutera fram det bästa beslutet. Delegera ut arbetsroller och se hur dina vänner växer in i rollen väldigt snabbt.

Gör inspelningen till något roligt, ingen kan agera under en stressad och arg regissör (speciellt inte dina vänner). Att fördela ansvaret gör att alla inblandade kan hålla sig sysselsatta och förbereda nästa scen. Det är lätt för en utomstående att säga ”var effektiv”, men gör ert bästa för att spilla så lite tid som möjligt. Solen kommer till slut att gå ner och då är det skönt om alla dagsscener är avklarade, gärna någon timme innan.

Kameraarbete – tips och riktlinjer

Det finns vissa riktlinjer och tips man kan följa för att få filmen att se mer filmisk ut, samt för att underlätta postproduktionen eller efterarbetet.

  • Lägre ISO ger mindre brus – Har du en ljus inspelningsplats ska du försöka köra med en så låg ISO som möjligt. Sänk bländaren så mycket det går och hitta den lägsta inställningen som kan passa filmen. Ha i åtanke att om du hoppar mycket mellan olika ISO-inställningar får du olika känslor på varje tagning och då kan klippen kännas inkonsekventa.
  • Undvik överexponering, då detta sällan går att rädda när du färgsätter filmen. Vill du vara säker kan du sätta igång zebramönster på din kamera. Då ser du vad som är vitt och kan flytta om lite eller ändra bländare så du får med så mycket information som möjligt.
  • Använd i princip aldrig ett objektiv under 35 mm. Detta för att det ger bilden för mycket fish eye-känsla och helt enkelt inte känns filmiskt.
  • Kontrollera din slutare. Om du har en kamera som går att styra slutare på så finns det vissa riktlinjer man bör hålla sig efter. Kör du handhållet så bör du ha en slutare på minst 1/120 sekund för att det inte ska kännas blaskigt. Värt att kolla upp är om din kamera har en rolling shutter och då se om du kan få till en 180-gradig slutare.
  • Stabilisera din kamera. Det som oftast är första tecknet på att du kör med en mindre, billigare kamera är alla små skakningar. Större delen av alla amatörfilmare har någon form av rigg att fästa kameran på, det finns billiga alternativ. Gör den så tung som möjligt. Detta hjälper till väldigt mycket om ni vill lägga på effekter på material efteråt, då det blir lättare att tracka.
  • Filma en stor del i slowmotion – Även om hela din film inte ska vara slowmotion så kan det vara najs att kunna välja det alternativet efteråt. Undvik dock detta om du tar upp ljud, vissa kameror visar ljudnivåer trots att de slutar ta upp ljud vid sådan inspelning.
  • Spring inte runt med kameran. Försök hålla dig till fasta punkter och leta snygga bilder. Var inte rädd för att ta samma tagning många gånger och ta den gärna från olika håll så att du kan välja det allra snyggaste när du klipper.

Postproduktion och färgsättning

Var konsekvent i ert färgsättande. Jämför bilderna bredvid varandra och känn efter så de följer samma känsla. Om bilderna har olika toner av till exempel blått, så känns det flummigt. Gör en grovklippning innan ni efterbearbetar dem, det finns ingen anledning att efterbearbeta material som inte kommer användas. Planera redan innan inspelningen vart ni vill ha eventuella effekter så att ni kan filma därefter.

Gasmask - ungraded/graded

Många kommer nu att storma mot detta uttalande, men: Testa att beskära filmen som om den var filmad med en anamorfisk lins (med ett bildförhållande på 1:2,35). Det finns blandade meningar om detta. Vissa tycker att det är fint, vissa inte. Det är okej.

Avslutande ord

Att göra en film över en helg är både utmanande och roligt men framför allt lärorikt. Det kommer att utveckla dig grymt mycket som filmskapare och ge dig ett hum om vad du är kapabel till.

Sammanfattning

  • Förbered verkligen allt för att slippa uppstartskurvor.
  • Använd era sociala nätverk för att hitta vänner som vill hjälpa till och för att hitta platser att spela in på.
  • Hitta inspiration i snygga filmer och spara ner kameravinklar till inspelningen.
  • Allt blir lättare om en person har en vision och ett ansvar för hur allt ska göras.
  • Våga lita på andra så att alla kan lägga fullt fokus på sina uppgifter.
  • Lär känna din kamera, kör mer så lågt ISO som möjligt och använd aldrig ett objektiv under 35 mm.
  • Använd alla verktyg ni kan för att slippa uppfinna hjulet på nytt.
  • Var konsekvent i färgsättandet och gör en grovklippning innan ni startar någon annan postproduktion.

Sätt betyg

115

7 kommentarer

  1. Joel Olofsson
    Bra film och jätte fin artikel!
    Det är väldigt skönt att skita fullständigt i storyboard och avancerad manusskrivning och bara filma!
  2. Yonis El Mosleh
    Tycker också detta var en extremt bra artikel som inspirerar mycket och känns som om den ger precis sån information jag behöver för att bara köra igång och filma.

    Mycket bra!
  3. Casper Ingels
    Väldigt bra artikel, som man kan lära sig mycket ifrån. Jag ska pröva tror jag...
  4. john
    mycket bra och kreativt
  5. birgitta westerberg
    inspirerande! tack!
    ska gå igenom dina råd och se hur jag kan anpassa det till min situation
    om du behöver fri tillgång till inspelningsplats- herrgårdspark nära Sthlm, bryggor, vatten, exteriörer av 1700-talshus- välkommen att skicka mig en mail!
    vänl hälsn
    Birgitta
  6. Jocke
    För att slå hål på myten ytterligare vill jag länka ett klipp från en Lars Von Trier intervju:
    http://www.youtube.com/watch?v=SbsRkfA07ok
    "Lars Von Trier: It's Not Difficult To Make Films; You Just Have to Push a Button".
  7. StenR
    Bra gjort och alla råden funkar faktiskt om man gör en lite längre film eller t o m har förberett mera manus och t o m lite bildmanus. Ju kortare tid man har på sig att filma och ju billigare man vill göra film, desto mer förberedd ska man vara.

Skriv kommentar